Bioteknologi

Funktionelle grupper samt bindingstyper i DNA & RNA

04. april 2018 af Mettsoe (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle i rare mennesker
Jeg er så heldig, at have en"prøve eksamen" i morgen, hvor jeg har trukket et spørgsmål med overskriften 'Blodtypebestemmelse og det centraledogme'.
I spørgsmålet bliver jeg bedt om, at beskrive opbygningen af DNA samt RNA og herunder komme ind på funktionelle grupper og bindingstyper i begge molekyler.

Inden for disse to emne er min viden desværre lidt rusten og jeg ville derfor høre om i kunne hjælpe mig med, at få besvaret nogle spørgsmål:

Jeg har ladet mig fortælle (af en klassekammerat), at funktionelle grupper ikke er funktionelle når de sidder som en integreret del af en aromatisk ring, men kun tæller som funktionelle hvis de sidder forgrenet ud fra stoffet som eksempelvis den sekundærer amin i adenin. Er denne påstand sand?

Har de funktionelle grupper i de to typer for arvemateriale, en specifik indvirkning på molekylerens egenskaber? Hvis ja hvilke?

Og sidst men ikke mindst findes der andre bindingstyper end phospho-di-ester, Kovalente bindinger samt hydrogenbindinger i DNA og RNA molekylerne?

På forhånd tak. :)


Skriv et svar til: Funktionelle grupper samt bindingstyper i DNA & RNA

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.