Studievalg og videregående studie

Hjælp - erfaringer med jura (AU, AAU og SDU)

04. april 2018 af louiselort
Hej alle

Jeg overvejer at læse jura til september. Men jeg aner ikke hvor. Jeg er pt. bosat i Midtjylland og har ingen tilknytning til nogen af studiebyerne. KU er dog udelukket, da jeg har 2 børn og ikke vil flytte dem så langt væk fra netværket (plus jeg aldrig får råd til at bo i København eller omegn). AU er jeg også lidt tøvende omkring - igen fordi det nærmest er umuligt at finde en lejlighed med plads til os alle 3 til en nogenlunde pris.

Jeg søger derfor erfaringer med nuværende samt tidligere jurastuderende fra AU, AAU og SDU. Hvordan er studiemiljøet på netop dit studie? Hvilke forlemper og ulemper synes du, der er ved dit studie? Hvordan er undervisningen tilrettelagt? Hvor mange timer bruger du på dit studie? Er det hovedsageligt selvstudie eller i grupper? Hvordan er det sociale på studiet? Bliver man hurtigt det sorte får hvis man ikke deltager slavisk i fredagsbarer og fester (hvilket uomtvisteligt bliver en udfordring for mig qua mine forpligtelser som enlig mor)?

En anden ting - mine børn er 7 og 3 år - jeg vil aldrig kunne forvalte et studiejob, i al fald ikke før aller sidst på kandidaten, hvis det da overhovedet kan lade sig gøre. Hvor vigtigt er er studiejob for ens karrieremuligheder i fremtiden? Jeg tænker at skulle gå anklager vejen.

Jeg glæder mig til at høre fra jer. Kom gerne med ekstra inputs som du synes er relevant at tage med i overvejelserne ift. lige netop DIT studie :-)

Vh. Louise

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2018 af indubioprolibertate (Slettet)

Kære Louise,  jeg behandler dine spørgsmål systematisk nedenfor, og jeg håber svarene kan være behjælpelig. 

Hvordan er studiemiljøet på netop dit studie?

Jeg går selv på SDU og studiemiljøet er afslappet og tætknyttet, de fleste kommer hinanden ved, ihvertfald på et overfladisk nivauea og de studerende kan tale fint sammen på kryds og tværs. Jeg tro det skyldes dels at årgangen er mindre end på AU og KU samt at den broget sammensætning gør, at der altid vil være nogen man har noget til fælles med. 

Hvilke forlemper og ulemper synes du, der er ved dit studie?

Hvis vi starter med det sure, så er studiet konkurrencepræget, og det giver sig til udtryk i at stressnivauet kan være højere end på de andre studier, hvor karakter ikke er afgørende, og der er en tendens til at der flere spidsabluer på jura studiet end normalen på videregående udannelse.


Dog synes jeg fordelene opvejer ulemperne, først og fremmest er det et sindsygt relevant studiet, og mange af de ting som gennemgås er noget man kan bruge i sin hverdag eller til at hjælpe ens nærmest alt fra aftaleret omkring hvornår en konktrakt er bindende, dine rettigheder som forbruger under købeloven,  garantiforskrifterne i forvaltningsloven, lejerettens beskyttelse af lejer bare for at nævne et par stykker.  Emneområderne er brede i starten, men som du kommer i gang med kandidaten kan du specaliserer inden for det der interesser dig. 

For det andet er juraen et felt som kun bliver mere kompleks med den løbende regulering af alle livets forhold, og det giver dermed stor muligheder for at finde et område, hvor man gør sig til. 

Hvordan er undervisningen tilrettelagt?

Det er forskellige på universiteterne, men på SDU består undervisningen af forlæsninger, efterfulgt af øvelsehold, hvor man øver opgaver der minder om eksamen og igennem semesteret får man lov at få rettet prøve eksamensæt. 

Hvor mange timer bruger du på dit studie?

Det svinger, og antallet af timer er størst ved eksamener. På en uge kan det være helt ned til 20 timer, mens det op til eksamerne kan være 60 timer +, fordi de er SÅ afgørende. 

Er det hovedsageligt selvstudie eller i grupper?

Der er en del selvstudie, fordi pensum er så omfattende og mange dele gennemgås ikke i forlæsningerne, men store dele af studiet er tilrettelagt som øvelseshold som kombineres med ens egen studiegruppe, der kan hjælpes ad. 

Hvordan er det sociale på studiet? Bliver man hurtigt det sorte får hvis man ikke deltager slavisk i fredagsbarer og fester (hvilket uomtvisteligt bliver en udfordring for mig qua mine forpligtelser som enlig mor)? 

Mange pendler og andre har børn og familie, og jeg er selv tilknyttet en studiegruppe med ældre mødre, og man bliver ikke det sorte får bare fordi man ikke deltager så ofte som de andre, på dette punkt udviser de andre studerende forståelse. 

Hvor vigtigt er er studiejob for ens karrieremuligheder i fremtiden?

Et studiejob er næsten ligestillet med karakter i deres udslagsgivende funktion. Det er normalen at de fleste finder studiejob efter andet år på studiet, og at man stilles ringe, hvis man først søger job ved kandidaten. 


Skriv et svar til: Hjælp - erfaringer med jura (AU, AAU og SDU)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.