Matematik

Hjælp til udregning af km/t opgave

08. april 2018 af Ellab1810 - Niveau: 8. klasse
Nogen der kan forklare udregningen af denne opgave for mig step by step?

Karsten har to biler. Den ene kan køre 400 km/t, og den anden kan køre 500 km/t. Bilen der kan 400 km/t får et forspring på 15 min. De skal køre 750 km. Kan bilen der kører 500 km/t nå at indhente den, som kører 400 km/t før mållinjen?

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. april 2018 af Mathias7878

Du kan starte med at regne ud, hvor langt den første bil er kørt, når den har fundet 15 minutters forspring, hvilket du gør ved at dividere 400 km/t med 60 minutter for at finde et minut og derefter gange det med 15 minutter.

Ud fra det har du så, hvor langt bilen har nået på de 15 minutter, hvilket du trækker fra den totale længde de skal køre, dvs. 750 km.

Så skal du blot udregne, hvor lang tid de hhv. hver tager om at køre den totale længde.

- - -

 

 


Svar #2
08. april 2018 af Ellab1810

#1
Du kan starte med at regne ud, hvor langt den første bil er kørt, når den har fundet 15 minutters forspring, hvilket du gør ved at dividere 400 km/t med 60 minutter for at finde et minut og derefter gange det med 15 minutter.

Ud fra det har du så, hvor langt bilen har nået på de 15 minutter, hvilket du trækker fra den totale længde de skal køre, dvs. 750 km.

Så skal du blot udregne, hvor lang tid de hhv. hver tager om at køre den totale længde.

Jeg har divideret begge bilerne med 60 min og jeg får så 500 km/t bilen til til 8,33 og den anden til 6,67. Jeg forstår bare ikke helt hvad tallene står for, km, timer osv. eller hvad jeg skal bruge dem til.

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. april 2018 af ringstedLC

Det er km pr min.

Den "lidt sløve" starter 15 min. før den hurtige. Hvor langt har den kørt, når den hurtige starter? Hvor mange km er der tilbage? Hvor lang tid er den sløve om at køre den strækning? Hvor lang tid bruger den hurtige på at køre hele strækningen?


Skriv et svar til: Hjælp til udregning af km/t opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.