Fysik

mekanik

08. april 2018 af Annaduvedhvem - Niveau: B-niveau

Jeg har brug for formler til opgave b, c og d.. jeg har prøvet at kigge i min bog dog uden held..


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. april 2018 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. april 2018 af peter lind

Bevægelsesligningen er ½g*t2+v0t=s=6m


Svar #3
10. april 2018 af Annaduvedhvem

vil du uddybe.. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. april 2018 af peter lind

Det er bevægelsesligningen med konstant accelleration her tyngdeaccelleration og begyndelseshastighed v0


Svar #5
11. april 2018 af Annaduvedhvem

men hvad er g, s og t 2 ??


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. april 2018 af peter lind

g er tyndeacceerationen, s er tilbagelagt vejstrækning og t er tiden


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. april 2018 af hesch (Slettet)

Jeg ved ikke rigtigt om jeg tør kaste mig ud i en diskussion her, med henseende til bevægelsesligninger og energibevarelse.  . . . . . .  Jo, jeg tør godt:

En kat lander ganske rigtigt altid på benene, også selvom den slippes med ryggen nedad. Den laver en pirouette i luften under faldet.

Nu er katte langfra rotationssymmetriske, ben stikker et godt stykke ud fra rotationsaksen, som jeg formoder går gennem kattens tyngdepunkt. Ryggen er tættere på tyngdepunktet. Dvs. at hvis katten lander på benene og landingstidspunktet defineres som det øjeblik en kropsdel berører jorden, vil faldtiden blive kortere når katten lander på benene end når den lander på ryggen.

Noget andet er, at når katten udfører sin rotation, vil den jo besidde en rotationsenergi = ½*J*ω2.

Hvorfra tages den energi?  Fra den lodrette translatoriske kinetiske energi, der bevirker at faldtiden øges?

Sluppet fra lav højde kan man med rimelighed antage at katten besidder en god portion rotationsenergi ved landing.


Svar #8
13. april 2018 af Annaduvedhvem

hvorfor forekommer t (tiden) to gange i formlen?


Brugbart svar (0)

Svar #9
13. april 2018 af peter lind

Slå op i din formelsamling


Svar #10
17. april 2018 af Annaduvedhvem

hvad hedder formlen?


Brugbart svar (0)

Svar #11
17. april 2018 af peter lind

bevægelse med konstant accelleration


Svar #12
18. april 2018 af Annaduvedhvem

jeg kan simpelthen ikke løse opgaven. inde på E-formel.dk står der en helt anden formel, t = s-s0/v... formelen som #2 har angivet giver slet ikke mening for mig, da jeg ikke forstår hvad forskellen på de to t'er er..


Brugbart svar (0)

Svar #13
18. april 2018 af peter lind

Den side du henviser til, siger intet fundet hvad jeg så søger på, så jeg aner ikke hvilken formel du taler om.

Der er kun et t men dette t forekommer i første og i anden potens


Svar #14
20. april 2018 af Annaduvedhvem

http://e-formel.dk/view/Bevaegelsesligninger-med-konstant-acceleration


Brugbart svar (0)

Svar #15
20. april 2018 af peter lind

den står da under s(t) med a=g


Skriv et svar til: mekanik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.