Matematik

Cos(4x)=0.4 - Få samtlige løsninger til ligningen, og bestem løsningerne som ligger i intervallet [0;2pi] Maple

15. april 2018 af selvstuderende (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej med jer

Jeg har et spørgsmål der hedder "Brug dit CAS-vrktøj til at bestemme samtlige løsninger til følgende ligninger:

1 . cos(4x)=0,4

2. 2sin(3x+4)=0.5

3.tan(2x-1)=5

Angiv herefter de løsninger til ligningerne som ligger i intervallet [0;2Pi] -Denne del kan jeg godt 

Jeg har mateatikprogrammet maple, men ved simplethen ikke hvordan jeg skal bruge det til at løse den første del af opgaven . Nogen der kan hjælpe? Jeg ved hvad svaret er, kan bare ikke finde frem til det. Svaret er vedhæftet til den føste opgave. 

God søndag :) 

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2018 af guuoo2 (Slettet)

solve(2*sin(3*x+4)=0.5 , x)     måske, men har ikke maple

Svar #2
15. april 2018 af selvstuderende (Slettet)

Hej guuoo2

Ved at gøre sådan får jeg i opg 2 x= -1.249 men kan se ud fra standard besvarelsen at det er forkert. (Se vedhæftet fil 

Brugbart svar (0)

Svar #3

forkert fil format

Svar #4

prøver lige igen :)

Vedhæftet fil:pdf.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #5

Se svaret her
https://www.mapleprimes.com/questions/222336-Getting-More-Than-One-Result-From-Solve

Så vidt jeg forstår skal du lave 0.5 om til 1/2

Svar #6

det virker heller ikke rigtig for mig desværre... Men tak for hjælpen!

Brugbart svar (0)

Svar #7
16. januar 2022 af MKL2x

Har du tjekket at det er i radianer? I stedet for grader. Altså i indstillingerne på Maple/Nspire

Skriv et svar til: Cos(4x)=0.4 - Få samtlige løsninger til ligningen, og bestem løsningerne som ligger i intervallet [0;2pi] Maple

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.