Matematik

Bestem en ligning for plan, ud fra eksisterende ligning og vinkel

15. april 2018 af KaptajnHjælpMig - Niveau: A-niveau

Goddag,

Opgaven er en rapport med navnet ''Renovering af gammel herregaard''. Punkt nr. 5 i opgaven lyder:

''Det oplyses at saddeltaget har en hældning på 50 grader. Bestem en ligning for de 2 tagflader, idet det for nemheds skyld kan antages, at de 2 tagflader går gennem punkterne J og K henholdsvis L og M.''

J(0.1,0.05,3.48), K(0.09,4.35,3.51), L(3.27,0.05,3.41) og M(3.45,4.31, 3.43).

Der medfølger ingen skitse.

Opgaven har været stillet herinde før, men der var ikke rigtig nogen konklusion på den. Jeg har opstillet en ligning for den vandrette plan som udspændes af de 4 punkter tilsammen. Det vides så at hhv. J og K samt L og M, udgør 1 af de 2 vektorer nødvendige for at opstille en ligning for hver af tagfladerne. Hvordan kan jeg nu finde de retmæssige vektorer til opstilling af en ligning, ELLER direkte opstille en ligning for tagfladerne ud fra de ting vi allerede kender?

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2018 af ringstedLC

Jeg er igang med den, men det er jo ikkke barnemad...


Svar #2
15. april 2018 af KaptajnHjælpMig

Jeg har prøvet de fleste fremgangsvinkler, men finder altid frem til, at for at finde frem til tagplanernes ligning, kræves den ''skrå'' vektors nøjagtige koordinater, som sammen med Vektorerne JK og LM udspænder hver sin plan.. og jeg kan bare ikke finde frem til en løsning.


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. april 2018 af guuoo2

Vis hele opgaven. Der mangler en oplysning.


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. april 2018 af AMelev

#0 Jeg kan ikke helt forstå det med den vandrette plan, der indeholder alle 4 punkter - de har jo ikke samme 3.koordinat.


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. april 2018 af guuoo2

Planligningen for hver triple af punkterne J, K, L og M er ens til 1-2 betydende cifre.


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. april 2018 af AMelev

Ja, det er jeg med på, men hvorfor angive 3 betydende cifre i punkternes 3.koordinat, hvis de alligevl ikke beyder noget - det er det, jeg ikke forstår?


Svar #7
15. april 2018 af KaptajnHjælpMig

#6

Ja, det er jeg med på, men hvorfor angive 3 betydende cifre i punkternes 3.koordinat, hvis de alligevl ikke beyder noget - det er det, jeg ikke forstår?

Det er fordi at opgaven omhandler renovering af en herregaard fra 1432, som grundet bygningens alder er lidt skæv hist og her. Derfor passer 3. koordinat ikke helt. Det er illustrativt. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
15. april 2018 af guuoo2

Hvordan set hele opgaven ud?


Svar #9
15. april 2018 af KaptajnHjælpMig

#3

Vis hele opgaven. Der mangler en oplysning.

Det skulle være hele opgaven. Her er rapporten, så kan du hurtigt skimte og måske se noget jeg ikke kan. https://drive.google.com/file/d/14roOoYJqCuo5925fSgqmDTdqVmw87rD_/view 


Brugbart svar (0)

Svar #10
15. april 2018 af guuoo2

Du skriver jo "Punkt nr. 5". Der er noget i punkt 1,2,3,4 du ikke har nævnt, som skal bruges i punkt 5


Brugbart svar (0)

Svar #11
15. april 2018 af ringstedLC

Du skriver i #0 at du har udregnet en ligning for loftplanen; "som udspændes af de fire punkter tilsammen". Problemet er bare, at du får forskellige ligninger afhængigt af hvilke punkter, du bruger, fordi de fire punkter ikke ligger i samme plan. Så du skal være omhyggelig med dine antagelser og definitioner.

Jeg har lavet loftplanen med vektor JK og vektor JL.

Du har måske bemærket, at J og L har samme y-koordinat. Så du kan regne på trekant JT1L ligesom i 2D. T1 er punktet i tagryggen som jeg antager skal ligge på en linje, der er tilnærmet vinkelret på loftplanen og altså ikke lodret over midtpunktet af JL. Midtpunktet beregnes og T1 beregnes (tan(50º) • 0.5 • |JL| og pythagoras).

Som det måske kan ses, bliver vinklerne ikke 50.000º, men på så lille en bygning tror jeg ikke, at man vil se skævheden.


Svar #12
19. april 2018 af KaptajnHjælpMig

Tak for det gode svar.

Så jeg beregner T1 = 1.889389924. Og så siger du at man skal bruge pythagoras for at finde længden på den anden tagside. Gælder dette ikke kun for retvinklede trekanter? :s 

Og nu hvor længderne er fundet, hvordan laver jeg dette om til koordinater for en vektor som jeg kan bruge til at opstille en ligning for en plan med?

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #13
19. april 2018 af ringstedLC

T1 er punktet vinkelret over midtpunktet af JL. Derfor pythagoras.


Skriv et svar til: Bestem en ligning for plan, ud fra eksisterende ligning og vinkel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.