Almen studieforberedelse (AT)

AT - analyserende og diskuterende underspørgsmål (samf/bio)

21. april 2018 af k50887266 - Niveau: B-niveau

Hej alle, jeg sidder allerede nu fast i min AT opgave. Ingen af mine vejledere kan hjælpe da de mener at jeg selv skal kunne finde de underspørgsmål jeg vil gå ud fra, og derefter kan jeg søge hjælp hos dem. Problemet er bare at det eneste sted jeg normalt sidder fast i AT, er netop underspørgsmålene. Det er med samfundsfag og biologi.

Min problemformulering har de godkendt og den lyder således:
Hvordan kan det være så svært at finde en fælles løsning på et fælles problem, som fx CO2-udslippet der forurener havene?

Det redegørende lyder noget hen af:
Hvordan påvirker det øgede CO2-niveau verdens have?

Men spørgsmålene der skal være analyserende og diskuterende kan jeg simpelthen ikke komme på så de giver mening...

Jeg har siddet fast her i flere dage og kan ikke komme ud over denne "blokade"... Håber nogen herinde er mere kreative en jeg selv - alt kan bruges eller give inspiration!


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2018 af Roxanna

Hmmm, da det din opgave handler om HVORDAN det kan være svært at finde en fælles løsning, kunne den analyserende problemstilling måske lyde således: "Hvordan adskiller USA's klimapolitik sig fra DKs klimapolitik?" (Her kan du tale om, at USA har en tendens til at se naturen som et middel til at producere og opnå profit, velstand osv.) 


Svar #2
21. april 2018 af k50887266

Det er også der jeg havde tænkt den skulle hen af, har bare ikke kunne sætte ord på det åbenbart - ville noget diskuterende kunne ende over i noget med "Kan en lille nation som Danmark overhovedet spille en rolle det store klimaspørgsmål?" - eller noget derhen af måske?


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. april 2018 af Roxanna

Hvis der er mere kød på den end den nu ser ud til at have, synes jeg den er fin! 

Jeg kan ikke lige komme i tanke om andre diskuterende problemstillinger. Måske noget med hvilke konsekvenser klimaforandringer kan have politisk. Altså at der vil opstå en stor flygningestrøm af klimaflygtninge, da klimaet vil ændre sig hvor de nu var bosat. 


Svar #4
21. april 2018 af k50887266

Vi skal have både diskuterende underspørgsmål og problemformulering - jeg ved ikke hvorfor, men sådan mener de at det skal være, så i alt 4 spørgsmål ;)

For jeg tænker at det der med 'vi er så små alligevel så det gør ikke nogen forskel alligevel' må spille med ind i hvorfor der ikke er lavet en større indsats her i landet, og dermed også være med til at svare på den overordnede problemstilling. 

Men tak i hvert fald - nu har jeg i hvert fald noget at gå ud fra så jeg ikke er gået helt i stå længere :P


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. april 2018 af Roxanna

#4

Vi skal have både diskuterende underspørgsmål og problemformulering - jeg ved ikke hvorfor, men sådan mener de at det skal være, så i alt 4 spørgsmål ;)

For jeg tænker at det der med 'vi er så små alligevel så det gør ikke nogen forskel alligevel' må spille med ind i hvorfor der ikke er lavet en større indsats her i landet, og dermed også være med til at svare på den overordnede problemstilling. 

Men tak i hvert fald - nu har jeg i hvert fald noget at gå ud fra så jeg ikke er gået helt i stå længere :P

Ja, det er i hvert fald en god kobling til problemstilling. Den råde tråd er essentiel. 

Og det er godt at høre! 


Skriv et svar til: AT - analyserende og diskuterende underspørgsmål (samf/bio)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.