Matematik
Cirklens ligning: udfra radius og 2 punkter + trekant?
Hej
Har virkelig brug for hjælp, og er kørt helt død/ fast i den her opgave der skal afleveres kl 00....
Skal beregne/ finde brem til cirklens ligning, cirklens Radius er 10.000 meter. Og så har jeg koordinaterne til 2 punkter som ligger på perferien?
Punkt B ( -1180, 24.4 )
Punkt C ( -500,24.4 )
Har fået afvide at jeg skal finde koordinaterne til cirklens centrum for at finde ligningen, men hvordan gør jeg det?
Har beregnet nogle andre oplysninger, som jeg fik afvide jeg skulle af en anden herindefra hvis det hjælper?
Svar #4
01. maj 2018 af marc414 (Slettet)
super mange tak, men hvad har det med koordinaterne til ciklens centrum at gøre, eller cirklens ligning?
Er lidt kangt væk, har ikke regnet med det i "100 år"
Svar #5
Kan se du har opdateret, men hvad er det der er cirklens ligning? og hvad er centrum?
Hvad med alle de udregninger i trekanten, var der overhovdet en grund til at finde dem?
Svar #6
01. maj 2018 af guuoo2 (Slettet)
De to nederste linjer i #3 er to ligninger med to ubekendte. Bestem de ubekendte
Svar #7
Hvordan skal jeg bestemme de 2 ubekente? har du nogle fif
det er sku så længe siden jeg har regnet med det sidst, kan jeg solve i maple?
Svar #8
Her er det jeg har tastet ind, men har fået afvide at jeg også skal beregne cirklens centrum?
Bilag
Svar #9
01. maj 2018 af AMelev
Din tegning passer slet ikke med dine oplysninger.
Benyt dit CAS-værktøj til at løse de to ligninger mht. a og b (jeg ved ikke hvordan man løser to ligninger med to ubekendte i Maple, men det er der nok andre, der gør).
Du får to løsninger.

Svar #10
Tegningen er en skitse, men hvilken tal/ oplysninger passer ikke?
Har aldrig brugt et cas værktøj udover maple, hvis det er et cas-værktøj? For synes ikke jeg kan få det til at virke i maple?
Svar #11
Er sku lidt blank, kan ikke helt aflæse din tegning/ udregning udover en masse tal som jeg ikke ved havd er?
Hvilken 2 ligninger af dem på biledet er cirklens ligning
Svar #12
Her er selve opgaven, hvis det er til nogen hjælp?
Svar #13
01. maj 2018 af AMelev
Tegningen til venstre viser cirklerne og ders centrum, som du gerne skulle finde frem til ved løsning af de to ligninger. Tegningen til højre er zoomet ind, så din punkter B og C fremgår.
Tegningen er bare for at illustrere de to løsninger.
Svar #14
Det er jo kun 1 cirkel, cå cirklens centrum skulle jo meget gerne være den samme ved begge ligninger? hvordan vil du få cirklens ligining og centrum ud af de tal? kan kun se at de 2 punkter ligger på perferien?
Svar #15
01. maj 2018 af AMelev
#10 Prøv lige at aflæse koordinatsættene til B og C på tegningen og sammenlign med dem, du har oplyst.
#11 Der er ikke nogen ligninger på tegningen. Du skal løse de to ligninger, du har fået anvist i #3.
Svar #16
Dine kordinatsæt A og B som er på din tegning til højre stemmer fint overens med min opgave, og det er da en start (Y)
Hvorfor er der så 2 cirkler med 2 forskellige kordinater indeni?
Kan ikke rigtig få maple til at udregne de 2 ligninger, så prøver at finde et andet program der kan =)
Svar #17
Kan de her tal passe? fandt et cas-værktøj i geogebra?
Svar #19
Eller den her, der er billedet lidt bedre og mere rigtig tror jeg
Svar #20
01. maj 2018 af AMelev
#14 Der er 2 cirkler med den angivne radius, der går gennem B og C. Du skal så argumentere for, hvilken af de to, der beskriver den angivne del af Alssundbroen.
#16 Ja jeg brugte dine oplysninger, og ikke din tegning.
Koordinatsættene hører til centrum i de to cirkler - det er de (a,b), som du skulle få ved løsning af de to ligninger fra #3.
Lav et nyt indlæg "Maple: Løsning af to ligninger med to ubekendte"