Matematik
Dagens længde er tiltaget med....
Nogle der kan forklare mig hvordan jeg har svaret opgaven forkert. Har fundet timerne for de enkelte dage, og så trukket dem fra. Har jeg misforstået opgaven?
Svar #2
02. maj 2018 af peter lind
Du har gjort det forkert. Eftersom jeg kun har dit facit kan jeg ikke se hvad du har gjort. Du kan på gå ind på dmi.dk under regionalt vejr og Aalborg for at se det rigtige resultat
Svar #3
02. maj 2018 af Sveppalyf (Slettet)
Du kan løse opgaven ved at beregne hvor meget tidligere Solen står op og lægge dette sammen med hvor meget senere Solen går ned.
Opgangstiden er ændret fra 8:59 til 5:27, så du trækker disse to tider fra hinanden:
8:59
-5:27 =
3:32
Nedgangstiden er ændret fra 15:38 til 21:05, så vi trækker igen de to tider fra hinanden:
21:05
-15:38
Nu kan man ikke trække 38 fra 05, så vi låner 60 minutter (= 1 time) fra timetallet:
20:65
-15:38 =
5:27
Så dagen er blevet 3:32 + 5:27 længere. Dvs
3:32
+5:27 =
8:59
Altså 8 timer og 59 minutter længere.
Svar #4
02. maj 2018 af StoreNord
24. dec er solen på himlen i 6 timer 39 minutter
2. maj er solen på himlen i 15 timer 38 minutter
Træk den korteste dags længde fra den længste dags længde.
Iøvrigt har #3 også ret.
Svar #5
02. maj 2018 af Elninoo
Tak til jer begge! Rammer en 10'er til færdighedstesten i morgen forhåbligt! ;D
Svar #6
02. maj 2018 af StoreNord
Vi krydser fingre. :)
Måske må du bruge regneark?

Okay der er en lille skrivefejl. C1 skal være solnedgang!
Svar #7
02. maj 2018 af Elninoo
Tak storenord! Desværre må vi ikke bruge regneark til de her opgaver, det er nemlig rent færdighed. Problemløsningen må jeg bruge min formelsamling, exel, geogebra osv! Glæder mig helt vildt. Dog er jeg nervøs for opgaverne! :D
Svar #8
03. maj 2018 af Elninoo
Hey Storenord, klarede mig virkelig godt i dag synes jeg. Færdighed tror jeg at jeg får en stabil 7tal. Hvorimod problemregning ligger jeg på en 10 tal, synes problemregning var nemt, synes ikke den bøvlede de store problemer. Selvfølgelig nogle få opgaver hist og pist!
Svar #9
03. maj 2018 af StoreNord
Dejligt at høre. Jeg tror aldrig, jeg har fået 10 i skolen. Jeg fik et 12-tal i matematik på fileskolen.
Svar #11
04. maj 2018 af StoreNord
Som elektriker- eller V.V.S-lærling skulle man starte uddannelsen med 3 måneders fileskole,
Dèr skulle man lære at bruge værktøj, såsom fil, nedstryger, skruestik, boltsaks, loddekolbe, skydelære, højderidser, boremaskine, slibe bor og skruetrækker. Og kravle i elmaster. Og nitte luftledninger sammen.
Skriv et svar til: Dagens længde er tiltaget med....
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.