Matematik

Bestemme f'(5) udfra en graf

03. maj 2018 af kir4 (Slettet) - Niveau: B-niveau

På figuren ses grafen for en funktion f. I en model for opvarmning af et bestemt vandbad kan temperaturen som funktion af tiden beskrives ved funktionen f, hvor f(x) betegner temperaturen i vandbadet(målt i C) til tiden x(målt i minutter efter påbegyndt opvarmning)

Benyt grafen for f til at bestemme f'(5), og gør rede for, hvad dette tal fortæller om udviklingen af temperaturen i vandbadet. 

Vedlagt bilag kan indgå i besvarelsen

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal gå til denne opgave. Jeg aflæste på grafen at punktet for f(5) hedder (5.70) men så ved jeg ikke rigtig hvordan jeg finder tangenten til dette punkt?


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. maj 2018 af Mathias7878

f'(5) = hvor meget temperaturen i vandbaddet stiger til tiden x = 5 minutter efter opvarmingen er påbegyndt.

- - -

 

 


Svar #2
03. maj 2018 af kir4 (Slettet)

Men hvordan tegner jeg så tangenten?

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. maj 2018 af AMelev

f '(5) er tangenthældningen i (5,f(5)), så du skal tegne tangenten til grafen i det punkt så godt som muligt og så bestemme dennes hældning.


Brugbart svar (1)

Svar #4
03. maj 2018 af AMelev

"2
Skriv grafen ud - tag en lineal og læg den, så den rører grafen i (5,f(5)) - drej den til du synes, den tangerer grafen bedst muligt - tegn så linjen.
eller
Sæt et billede af grafen ind i Word elle PowerPoint. Læg en ret linje ind oveni og flyt og drej denne, til du synes, det er dit bedste bud på en tangent.


Svar #5
03. maj 2018 af kir4 (Slettet)

Tak for hjælpen, jeg fik hældningen til at være ca. 4.29 :-)


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. maj 2018 af guuoo2

Hældningen er 6


Svar #7
03. maj 2018 af kir4 (Slettet)

Hvordan fandt du frem til det?

Brugbart svar (0)

Svar #8
03. maj 2018 af guuoo2

Tegnede hældningen, aflæste 2 punkter, og beregnede a-tallet for linjen (y=ax+b).

Hvad har du tegnet, og hvilke punkter har du aflæst?


Svar #9
04. maj 2018 af kir4 (Slettet)

Jeg tegnede en tangent til f og så brugte jeg det punkt jeg allerede havde, altså (5,70) og så aflæste jeg punktet (8.5,85) Hvilke punkter aflæste du da?

Brugbart svar (0)

Svar #10
04. maj 2018 af SuneChr

# 9
SP 040520180101.JPG

Vedhæftet fil:SP 040520180101.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #11
04. maj 2018 af guuoo2

(8.5, 85) er et punkt på den røde kurve, men det er to punkter på den sorte du skal bruge.

Vedhæftet fil:tegning.png

Skriv et svar til: Bestemme f'(5) udfra en graf

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.