Fysik

brydning, diffraktion og henfald? Korte opgaver

11. maj 2018 af banbban - Niveau: C-niveau

Hey!

Jeg sidder fast i en aflevering som består af 14 opgaver bestående af alle de emner vi har haft. Jeg mangler disse tre opgaver hvor jeg har gjort alt for at prøve at forstå dem:

*Find frekvensen af den foton hydrogen emitterer, hvis elektronen henfalder fra 4. til 3. tilstand:

Jeg ved at formlen for netop dette er: Egamma=h*f hvor jeg så skal isolere min frekvens, men jeg ved jo ikke hvad energien er?

*Find afbøjningsvinklen til 3.orden, hvis uvb-lys = 300 nm møder et optisk gitter med 99 linjer pr mm..

og

*Find brydningsvinklen i diamant n=2,42. Hvis indfaldsvinkel er 45 grader

tusind tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. maj 2018 af mathon

Find frekvensen af den foton hydrogen emitterer, hvis elektronen henfalder fra 4. til 3. tilstand:

                 \small f_{n_1\rightarrow n_2}=\frac{c}{\lambda }=c\cdot \frac{1}{\lambda }=c\cdot R_{yd}\left ( \frac{{1}}{{n_2}^2} -\frac{{1}}{{n_1}^2}\right )=\left (3.28984\cdot 10^{15}\; Hz \right )\cdot \left ( \frac{1}{3^2}-\frac{1}{4^2} \right )


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. maj 2018 af mathon

Find afbøjningsvinklen til 3.orden, hvis uvb-lys = 300 nm møder et optisk gitter med 99 linjer pr mm..

                 \small d\cdot \sin(\varphi _n)=n\cdot \lambda

                 \small \varphi _n= \sin^{-1}\left (\frac{n\cdot \lambda}{d} \right )          

                 \small \varphi _3= \sin^{-1}\left (\frac{3\cdot (300\;nm)}{\tfrac{10^6\; nm}{99}} \right ) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. maj 2018 af mathon

Find brydningsvinklen i diamant n=2,42. Hvis indfaldsvinkel er 45 grader

               \small \frac{\sin(i_{luft})}{\sin(b_{diamant})}=n_{diamant}               

               \small b_{diamant}=\sin^{-1}\left( \frac{\sin(i_{luft})}{n_{diamant}} \right )

               \small b_{diamant}=\sin^{-1}\left( \frac{\sin(45\degree)}{2.42} \right )


Skriv et svar til: brydning, diffraktion og henfald? Korte opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.