Studievalg og videregående studie

Hvor svært er det at få job som gymnasielærer med tysk som hovedfag?

24. maj 2018 af bummelumbumbum

Jeg har planer om at studere tysk på uni efter mit sabbatår, og jeg kunne godt tænke mig at blive gymnasielærer efterfølgende. Jeg har hørt, at afhængigt af ens fagkombination kan det være svært at få et job, men gælder det også tysk? 

Ift. sidefag overvejer jeg fransk, græsk (som giver undervisningskompetence i græsk, oldtidskundskab & AP), latin, engelsk, kinesisk, historie, samfundsfag og religion. Er der nogle af de her sidefag jeg bør holde mig fra, hvis jeg vil sikker på, at jeg kan få et job som gymnasielærer efterfølgende?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2018 af Mathian

groft sagt, alle de humanistiske fag. Der er ikke så stor efterspørgsel efter de humanistiske fag.  Hvis du har tysk/fysik/kemi/matematik, så får du sikkert arbejde. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. maj 2018 af Justitia

Tysk er humanistisk? 


Svar #3
25. maj 2018 af bummelumbumbum

#1

Jeg er egentlig meget interesseret i kemi, problemet er bare, at jeg mangler absurd mange fag for at kunne tage det som sidefag (jeg har mat B & kemi C, men skal bruge mat A, kemi A & fysik B).

Og der må da være en forskel på de humanistiske fag? Det må da være nemmere at finde et job med f.eks. kombinationen engelsk/tysk end billedkunst/filosofi?

#2

Selvfølgelig. Det er alle sprogfag.


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. maj 2018 af Justitia

Det var en kommentar til #1.


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. maj 2018 af guzbak

Tag en snak med studievejledningen, de har helt sikkert adgang til statistikker over hvor deres studerende er i dag.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (1)

Svar #6
25. maj 2018 af Jerslev

#0: Det er ikke et spørgsmål om hovedfag - det er faktisk snarere et spørgsmål om besparelser. I de kommende år udsættes ungdomsuddannelserne for 2% besparelser hvert år, så stillinger genbesættes ikke, når de ellers ville være blevet ledige. Det bliver derfor meget svært at finde nogen som helst stilling i gymnasieskolen i den kommende årrække.

Med det sagt, så er tysk et humanistisk fag, #2, og du bør parre det med et andet stort fag, #0. Som du selv skriver i #3, så er det sværere at få job med billedkunst/filosofi end tysk/engelsk.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. maj 2018 af Mathian

#2 

Nu tog jeg udgangspunkt i den kendsgerning at pågældende vælger tysk. 

#6 Enig. 

Hvad med Matematik, det er der efterspørgslen er størst. Det kræver "kun" at du hæve det fra B til A. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
26. maj 2018 af Mathian

Men jo der er naturligvis forskel, hvis du har historie, er der 8 procent efterspørgsel, og hvis filosofi, ja -8%. I nogen annoncer siger man decideret at folk med filosofi ikke skal søge, de spilder deres tid. 


Svar #9
26. maj 2018 af bummelumbumbum

#7

Det har desværre ingen interesse. Jeg kan godt lide faget, men kan slet ikke forestille mig selv undervise i det.

Jeg ved godt, at der er en særligt stor mangel på lærere i de naturvidenskabelige fag, men nu er der også en ret lav arbejdsløshedsprocent på tysk (ca. 1% ifølge UG). Er der ikke en rimelig chance for at få et job, hvis jeg tager sidefag i f.eks. engelsk eller fransk?


Brugbart svar (0)

Svar #10
26. maj 2018 af Jerslev

#9: skal det være er job i gymnasieskolen? Sproglige uddannede humanister finder ofte jobs i det private i forbindelse med eksport.
- - -

mvh

Jerslev


Svar #11
26. maj 2018 af bummelumbumbum

#10

Ikke nødvendigvis, men at arbejde som gymnasielærer virker helt klart mere interessant og meningsfyldt end at arbejde med f.eks. oversættelse eller salg.


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. maj 2018 af Mathian

Jeg skal selvfølgelig slet ikke gøre mig til fortaler for, hvad der helt præcist er på arbejdsmarkedet, du kan jo selvfølgelig være heldig at finde noget med den kombination, altså fransk tysk eksempelvis. Men hvis du vil være på den sikre side, uden en hovedpine om at søge i længere tid, og falde i en situation hvor du konstant skal "sælge dig selv" uden gevinst, så er naturvidenskaben desværre vejen til gymnasiebranchen. Som Jerslev også nævnte, konkurrencen er ret stor, da der er mange med pædagogikum som bliver fyret. Så hvis der opstår en stilling, hvem er at foretrække, dig (uden pædagogikum) eller en med?  Regeringens løgne om at der er stor ledighed, skyldes blot ønsket om at have masser af ledigt arbejdskraft så lønningerne kan fastholdes i et rimeligt niveau, der er desværre optaget i den branche for humanisterne. Men ønsker dig alt held og lykke, og håber selvfølgelig du alligevel finder noget med den kombination. Måske på grønland?  Der er stor set altid behov, specielt udenfor storbyerne.


Svar #13
02. juni 2018 af bummelumbumbum

#12

Jeg har ikke ligefrem planer om tage til Grønland. Men jeg vil da selvfølgelig søge jobs i hele Jylland, når jeg engang bliver færdiguddannet.

#6

Det er skam rigtigt, at der for tiden spares 2% årligt, så stillinger ikke bliver genbesat. Men nu bliver jeg først færdiguddannet om i hvert fald 6 år (6,5 med sidefag i et naturvidenskabeligt fag). De årlige besparelser er vel færdige til den tid?

Jeg kom egentlig til at tænke på at naturgeografi også kunne være interessant at undervise i, og det kræver kun mat A. Er der ligeså stor mangel på lærere i det fag som i kemi/fysik?

Jeg har ikke planlagt mit sabbatår endnu, så det kan godt være, at jeg ender med at bruge det på at tage de fag, som jeg skal bruge for at kunne tage sidefag i kemi. Ellers holder jeg mig til et større humanistisk fag (eller geografi).


Skriv et svar til: Hvor svært er det at få job som gymnasielærer med tysk som hovedfag?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.