Studievejledning

Hvad ville du gøre?

30. maj 2018 af Rolfen123 (Slettet)

Det har altid været min store drøm at studere medicin, og det er virkelig, det jeg gerne vil!

Jeg må dog erkende, at min snit ikke er højt nok, og jeg er virkelig bange for, at jeg ikke kan blive optaget nogen steder. Jeg føler virkelig, at jeg har skuffet mig selv, fordi jeg ikke har sørget for, at mine årskarakterer blev høje nok til, at jeg havde frirum til en eller to "mislykkede" eksaminer. 

Mit spørgsmål og min "indre konflikt" kommer, når jeg ikke ved, om jeg skal droppe ud nu og tage 1-årigt STX i stedet (sådan et GSK-kursus), da man her kan få merit for sine fag, og så tage de fag om, som man ønsker. 

Det kunne klart være ideelt for mig, men puh, hvor er jeg også bare SÅ træt af gymnasie og afleveringer og så har jeg det mildest talt helt forfærdeligt med, at jeg skal droppe ud, når jeg blot tre eksaminer har tilbage...

Jeg har det faktisk helt forfærdeligt ligemeget hvad, og føler, at det ene alternativ blot er dårligere end det andet ... Alt jeg vil er jo bare at læse medicin - og ja, jeg burde jo egentligt bare tage mig sammen, for det er jo udelukkende min egen skyld. 

Så altså ... Jeg har super svært ved at finde ud af, om jeg 1) skal droppe ud nu og lade mit eksamensbevis "stå åbent" og tage de fag om, hvor det ikke er gået så godt eller 2) færdiggøre gymnasiet så godt, som jeg kan og så tage en anden uddannelse, som jeg kan bruge som springbræt til medicin.

Hvad ville du gøre? 

Hvis der er en, der har erfaringer med enten det ene eller det andet, så er I hjertens velkomne til at skrive!

Tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj 2018 af ilovedrake (Slettet)

Kan med godt det med en 1 årig stx, hvor man søger merit? Det har jeg aldrig hørt om før. Kan man så bare tage de fag om man ønsker?


Svar #2
30. maj 2018 af Rolfen123 (Slettet)

Ja, efter man er færdig med 2.G, kan man godt #1


Brugbart svar (1)

Svar #3
30. maj 2018 af guzbak

Du har ingen garanti for at du klare det bedre ved at droppe ud og tage fagene igen. Så der er jo en risiko for at du skuffer dig selv igen, særligt når du er så skoletræt, som du nævner.

Kunne et alternativ ikke være at søge kvote 2? Fx på et andet studie og bruge det som springbræt. Det kunne fx være sundhed og informatik på SUND, KU (mener man bare skal have 6 i snit). Eller tage medicin SDU prøven forsøge dig frem på den måde?

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #4
07. juni 2018 af Rolfen123 (Slettet)

Jo, fordi min motivation er på det højeste og jeg ved, hvad der skal til.

Jeg har dog været til samtale, og fik at vide, at mine karakterer var "for flotte".... Bare ikke flotte nok til medicin på KU! 

Alternativet er at tage HF enkeltfag ... eller færdiggøre gymnasiet og håbe på, at mit snit er til medicin på SDU eller AAU eller tage en relevant uddannelse! Livet er simpelthen for uforudsigeligt..... 


Skriv et svar til: Hvad ville du gøre?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.