Almen studieforberedelse (AT)

HJÆÆÆÆLP - AT i dansk og psykologi

01. juni 2018 af Snartfærdig1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa, 
Jeg skriver AT om det alternative kropsideal, den anorektiske krop, og arbejder ud fra følgende problemformulering: 

Hvordan kan den anorektiske krop ses som et alternativ til den sunde og funktionelle, hvorledes kan fremkomsten af alternativet forklares og hvilke konsekvenser samt ændringer fører dette kropsideal med sig?

For at besvare hvordan den anorektiske krop kan ses som et alternativ til den sunde og funktionelle krop, har jeg analyseret en digtsamling omhandlende den anorektiske krop som et kropideal og sammenlignet det kropsideal med det fremherskende, den sunde og funktionelle krop. 
Nu er det bare jeg kommer i tvivl. Kan det passe, at jeg gør brug af den kompartive metode/analyse, når jeg sammenligner de to kropsidealer med hinanden? Hvis ja - Er der så tale om metode eller analyse? 
På forhånd tak! 


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. juni 2018 af Roxanna

Jeg TROR, at når der er tale om komparativ metode så behøves der nødvendigvis ikke indgå en form for analyse, tolkning osv. 

For eksempel, at sammenligne velfærdsmodeller i DK med USA eller uddannelse med andre samfundsmæssige faktorer ville være en komparativ metode hvorimod at analysere to værker med det hensigt at sammenligne dem og finde ligheder og forskelle, ville jeg mene var at lave komparativ analyse. Men igen, det er blot mit bud. :) 


Svar #2
03. juni 2018 af Snartfærdig1 (Slettet)

Ja okay, det giver god mening.
Da der er tale om en sammenligning af to kropsidealer, som hhv. fremgår i en videnskabelig artik og i en digtsamling, ville man så ikke sige det er komparativ metode? Netop fordi det er en sammenligning af et fænomen og ikke af to tekster? 


Brugbart svar (1)

Svar #3
04. juni 2018 af Roxanna

Ja, det vil jeg mene det er. :)


Skriv et svar til: HJÆÆÆÆLP - AT i dansk og psykologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.