Dansk

Mundtlig dansk for 9. klasse, nødsituation!

05. juni 2018 af opqrstu - Niveau: 9. klasse

Jeg har desperat brug for hjælp til min mundtlige dansk eksamen, eftersom den er i morgen.

Tænker det måske er nyttig at vide, at mit trukne emne er romantikken, og mit prøveoplæg er et maleri.

Har problmer med, hvad en konklusion og vurdering er, altså hvad skal jeg fortælle, når jeg når til de punkter?

Derudover, så står min konklusion og vurdering før mit oplæsningsstykke, men det jeg synes virker forkert, burde man ikke læse sit oplæsningsstykke op, før man fortæller sin konklusion og vurdering? Fik hjælp til at sætte det op, og satte ikke lige spørgsmål ved, hvorfor det skulle sættes op sådan. 

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2018 af Ganymedes

I konklusionen fastsætter du helt centrale ting for dit materiale, der kan uddrages fra din analyse såsom temaer og budskab. Selvom analysen er baseret på din fortolkning, så er det først i det, som man kalder vurderingen, at du må tilkendegive din egen holdning eksplicit. Her skal du altså blot fortælle, hvad din mening er om materialet. Det vil sige den tekst, film eller billede, som du tager udgangspunkt i. Hvis du har valgt en artikel, hvori der indgår argumentation, vil det her være oplagt at vurdere, hvor effektiv afsenderens retorik er.

Med hensyn til oplæsningen så er det fuldt ud op til dig, hvornår du finder det mest passende at inddrage oplæsningsstykket i forhold til din præsentation. Hvis du syntes, det giver bedst mening at placere det før konklusion og vurdering, så gør det.


Skriv et svar til: Mundtlig dansk for 9. klasse, nødsituation!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.