Almen studieforberedelse (AT)

Metode i samfundsfag?

07. juni 2018 af ToveBjergegaard - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har i mit at forløb redegjort for og senere benyttet mig af nogle samfundsfaglige teorier i diskussionen. Jeg er dog i tvivl om hvilken metode det er? Er det den kvalitative eller kvantitative? 

Håber der er nogen der kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2018 af FransiscoMertens

Altså det hverken det ene eller det andet.

Du kan benytte dig af den komparative metode, hvor du sætter den over for hinanden


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. juni 2018 af FransiscoMertens

Hvis du sætter teorierne overfor hinanden (kan du anvende den komparative metode) i samf.


Svar #3
07. juni 2018 af ToveBjergegaard

Tak for svar! Så hvis jeg har brugt Giddens teori om det det senmoderne samfund og Ziehes teori om det senmoderne samfund til at diskuterer hvorfor individet har behov for at søge mod en subkultur, så har jeg brugt den komparative metode? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. juni 2018 af FransiscoMertens

Ja, fordi så har du stille teorierne op over for hinanden - i dette kontekt (to teoretikere om de senmoderne samfund). 

Du skal bare huske at nævne til eksamen, at du bruger den komparative metode til at sætte teorierne overfor hinanden og nævn at det er i samfundsfag.

Så er du på rette vej. Hvis du evt. bliver spurgt om den komparative metode - så sig. at det ligger i ordet, at man sammenligner og i dit tilfælde har det været teorier om det senmoderne samfund. 


Skriv et svar til: Metode i samfundsfag?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.