Studievejledning

To uddannelser på samme tid

07. juni 2018 af calliemoore (Slettet)

Kan man godt læse på VUC og sammentidig være igang med en anden udannelse som fx bioanalytiker?

Man kan nemlig godt tage fag over nettet på vuc (altså netundervisning) men kan man godt gøre det sammentidig med at man er igang med en anden uddannelse?


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2018 af Mathian

kan man godt 


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. juni 2018 af Mathian

hvad ville du gerne læse?


Svar #3
07. juni 2018 af calliemoore (Slettet)

Jeg går lige nu på VUC og det er meningen at jeg bliver student til sommer. Jeg vil vildt gerne læse jordemoder men jeg er lidt bange for at jeg ikke får snittet. På VUC er det sådan at du godt kan tage et fag om for at hæve dit snit, men så får du ikke SU. Derfor tænker jeg at hvis jeg læser fx bioanalytiker ved siden af og har netundervisning på VUC, så kan jeg stadig få su.

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. juni 2018 af Smut1

#3 Du kan da ikke ændre dit snit, når først du har lukket dit eksamensbevis.


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. juni 2018 af bummelumbumbum

#4

Har de ikke ændret det, så det har en indflydelse, hvis faget er adgangsgivende til uddannelsen? 

#3 #0

Det giver nok mere mening at forsøge at komme ind gennem kvote 2. I kvote 2 lægger de særligt vægt på dine karakterer i samfundsfag, psykologi og engelsk, så det giver nok mest mening at tage de fag om (ved mindre du allerede har fået 12 i dem). Du kan læse mere om det her: https://www.phmetropol.dk/uddannelser/jordemoder/optagelse#tab-Jordemoder-1:accordion-Supplerendegym

Du kan godt få SU alene med VUC-fag sålænge du har minimum 23 timer i ugen (inkl. fjernundervisning). Du skal også være opmærksom på, at hvis du begynder på en uddannelse til fx bioanalytiker, kan du risikere at blive udsat for tvangsmerit. Arbejde med pleje af børn, syge eller ældre tæller desuden positivt i en kvote 2 ansøgning, så du kan overveje at få et arbejde inden for det og tage VUC-fag sideløbende for virkeligt at øge dine chancer for at komme ind.


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. juni 2018 af Frekvens

#5
#4

Har de ikke ændret det, så det har en indflydelse, hvis faget er adgangsgivende til uddannelsen? 

Jo, men det er kun i tilfælde af, at karakteren har en negativ indflydelse på dit snit, dvs. hvis din supplering trækker snittet ned, så vil det tælle med i kvote 1 snittet, men det kan aldrig trække dit kvote 1 snit op. Mener nok, at de har gjort det sådan, at man ikke bare kan tage de “lette” fag/linjer for at få en høj karakter, hvorefter man blot kan supplere fag, hvor man kun lige skal bestå med 02.

Skriv et svar til: To uddannelser på samme tid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.