Fysik

HJÆLP! Forsøg med stråling

08. juni 2018 af mathildehoelvig - Niveau: 9. klasse

Hej, vi er tre piger der skal fremlægge vores fællesfaglige naturfagsprøve på tirsdag, men vi mangler desperat et eller flere forsøg, vi kan fremvise. Vores overordnede emne er "Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår" og vores problemstilling er "Hvilke helbreds- og naturødelæggende konsekvenser har atomkraftværksulykken i Fukushima haft?".

Vi har lavet de berømte forsøg med bestrålet karse, men vi mangler flere! Så vi leder efter alle forsøg, der kan have noget med atomkraft eller radioaktiv stråling at gøre. Materialerne skal blot være i et almindeligt fysiklokale i folkeskolen. Vi kan ikke finde nogle på nettet, så nu håber vi virkelig på hjælp herinde!

Tak på forhånd. 


Brugbart svar (2)

Svar #1
08. juni 2018 af Sera2355 (Slettet)

I kan lave et forsøg med halveringstid og et andet med, hvor tykt et lag af bly og/eller aluminium hhv. alfa-, beta- og gammastråling kan stråle igennem, hvis skolen har midlerne til det :)

Jeg skal selv fremlægge på mandag om stort set det samme og har også prøvet med karseforsøget, men det lykkes altså ikke for mig.  Er det lykkedes for jer, og hvis ja, kan i oploade et billede? 


Svar #2
08. juni 2018 af mathildehoelvig

Tak skal du have, det kan helt sikkert være, at det kan bruges! Og ja,vores karseoforsøg lykkedes egentlig meget godt. Får lige en til at sende mig billeder af det :)


Svar #3
08. juni 2018 af mathildehoelvig

Her nogle billeder. Det er tydeligt nok at se, hvilke de er bestrålede :)

Vedhæftet fil:IMG_5732.jpeg

Svar #4
08. juni 2018 af mathildehoelvig

Det andet billede..

Vedhæftet fil:IMG_5731.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. juni 2018 af Sera2355 (Slettet)

Mange tak :)

Har i bestrålet frøene på forhånd, eller imens de vokser? Og med alfa-, beta- eller gammastråling?


Svar #6
08. juni 2018 af mathildehoelvig

På forhånd, og er ret sikker på det er betastråling 


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. juni 2018 af w8

Min veninde og jeg har også trukket : "strålings indvirkning på levende organismer", og vi har valgt lave et forsøg med bestrålet frø (radiser). 

vi har plantet to gange, så vi kan se i en mikroskop om der er sket celleforandringer og sammenligne med de ikke-bestrålede frø. 

det andet forsøg vi vil lave er at prøve at stoppe de forskellige strålingskilder med papir, en tyk bog, bly- og aluminumplader. 

det sidste "forsøg" er egentlig en simulator, der skal vise hvordan et område vil blive påvirket, hvis en atombombe gik af. 

håber det vil hjælpe!


Svar #8
08. juni 2018 af mathildehoelvig

Det hjælper helt sikkert, tak! 


Brugbart svar (0)

Svar #9
08. juni 2018 af w8

held og lykke med prøven!!


Svar #10
08. juni 2018 af mathildehoelvig

i lige måde!


Skriv et svar til: HJÆLP! Forsøg med stråling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.