Dansk

Hjælp til analyse af digt "Dansker" af Janus Kodal

09. juni 2018 af Musdi (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Er der nogen der på et tidspunkt der har analyseret digtet "Dansker" af Janus Kodal og som måske kunne hjælpe, da jeg er kørt fast i analyse af sproglie virkemidler.

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2018 af NielsThoegersen

Jeg har endnu ikke analysere dette digt, men jeg kan måske hjælpe dig med at komme videre?

Svar #2
09. juni 2018 af Musdi (Slettet)

Jeg er kommet frem til at digtet har enderim og krydsrim og at det er lyridskudtryksformer. Jeg er meget i tvivl om der er andre ting jeg skal komme ind på. I min synopse har jeg valg i sproglige virkemidler at se på Rimtyper og Lyrisk eller episk udtryksformer.

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. juni 2018 af NielsThoegersen

Det ser ikke ud til, at vi har samme definition af, hvad "sproglige virkemidler" er. :)

Jeg troede nærmere, at du skulle kigge på ord, sætningsopbygninger eller noget tredje. 

Svar #4
09. juni 2018 af Musdi (Slettet)

Kunne du give et eksempel på hvad du mener med sætningsopbygning.
Jeg er godt igang med analyse af spefikke ord

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. juni 2018 af NielsThoegersen

Hvilke ord bruges der? Er der f.eks. mange adjektiver? Hvad er disse adjektiver? Positive eller negative? Er der mange pronominer, hvilket kan tyde på distancering, eller bruges der derimod mange proprier? 

Brugbart svar (0)

Svar #6
10. juni 2018 af NielsThoegersen

Man kan eventuelt også komme ind på stillejet for digtet (dog er det nok ikke så relevant, fordi det er lyrik).

Stilleje kan inkludere: Er sætningerne lange, hvilket tyder på kompleksitet, eller er de korte? Bruges der mange "svære ord"? 

Skriv et svar til: Hjælp til analyse af digt "Dansker" af Janus Kodal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.