Matematik

Hjælp til ’enten-eller-princippet’ og ’både-og-princippet’ samt eksempler.

09. juni 2018 af mulle9719 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg skal til matematik eksamen om ikke så længe og har dertil besvaret alle spørgsmål, der er mulighed for at trække til eksamen undtagen et: kombinatorik og sandsynlighed. Jeg mangler at besvar følgende:

’enten-eller-princippet’ og ’både-og-princippet’ samt komme med eksempler til begge. 

Jeg har lidt svært ved at kende forskel på de to og efter at have søgt hjælp hos google og formelsamling er jeg kun blevet mere forvirrret. Jeg håber, der er en venlig sjæl derude, der er frisk på at hjælpe en dummie til matematik :P

Eksempler bliver ikke det jeg bruger til eksamen, men blot til inspiration.

Jeg skal udover ’enten-eller-princippet’ og ’både-og-princippet’ også lave et tælletræ, men det har jeg dog ikke svært ved.

Mange tak på forhånd! :)

Brugbart svar (1)

Svar #1
09. juni 2018 af peter lind

Enten eller finder sted når du har flere muligheder. For eks. når du slår med en terning. Når du beder om muligheden for at få en sekser eller en ener skal du lægge antal af muligheder sammen så du får 2 muligheder. Tilsvarende skal du lægge sandsynlighederne sammen så sandsynligheder for at få enten en sekser eller en etter er 1/6+1/6 = 2/6 = 1/3

Hvis du kaster med en 2 terninger og du spørger om muligheden for at få en sekser begge gange skal du gange sandsynlighederne sammen så sandsynligheden fr 2 sekser er 1/6*1/6 = 1/36

Svar #2
09. juni 2018 af mulle9719 (Slettet)

Tusind tak!!

Skriv et svar til: Hjælp til ’enten-eller-princippet’ og ’både-og-princippet’ samt eksempler.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.