Almen studieforberedelse (AT)

Fysikfagets metoder og danskfagets metoder

11. juni 2018 af lololololololol123 - Niveau: A-niveau

Hej SP,

I min AT-opgave bruger jeg fysik A og dansk A.

I fysik har jeg lavet et forsøg, og ud fra dette forsøg lavet grafer som jeg vil forklare til eksamen. Men jeg er dog i tvivl om metoden, da jeg også har søgt informationer omkring emnet på internettet.

I forhold til dansk har jeg alvet en retorisk og diskursanalyse af nogen artikler. Er der nogen der ved hvad denne metode hedder?

Håber så meget på at i vil hjælpe!


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2018 af Audioholic

Mht. danskdelen er der tale om "Det sproglige stofområde". Metoderne hedder det, du siger, og de bruges på sagprosa.
Dette står jo netop i kontrast til det skønlitterære område, som har andre analysemetoder såsom nykritisk, biografisk, ideologikritisk og psykoanalytisk analyse.

- Jeg er hårdkogt humanist, så fysik skal du ikke spørge mig om. Dog vil jeg anbefale dig at se denne autentiske AT-eksamen https://youtu.be/vGZ1rLN46D4 - det er oven i købet i fagene dansk og fysik - måske kan du bruge noget af det, de snakker om?

Svar #2
11. juni 2018 af lololololololol123

#1, jeg har bare kunnet læse mig frem til, at den nykritiske metode er den jeg har brug, da jeg kun har læst og analyseret teksten som helhed. Er det noget som du vil sige noget til?

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. juni 2018 af Audioholic

Det er meget vigtigt at skelne mellem fakta- og fiktionstekster.

Til fiktionstekster har man et sæt analysemetoder som typisk er nykritisk, biografisk, ideologikritisk og psykoanalytisk metode.

Til faktatekster (sagprosa og det mediemæssige) bruger man et andet sæt metoder såsom retorisk-, diskurs-, kommunikations- analyse samt sproglig analyse.

Du kan derfor ikke lave en nykritisk analyse af en artikel!

Artikel = sagprosa og sagprosa = "fakta"


Svar #4
12. juni 2018 af lololololololol123

Okay tak!! Tror jeg er med nu #3

Skriv et svar til: Fysikfagets metoder og danskfagets metoder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.