Studievalg og videregående studie

farmaceut og læge løn

14. juni 2018 af mikkel981

Hej.

Jeg vil gerne høre hvad en læge og farmaceut tjener efter skat hver måned? Det er selvfølgelig forskelligt, men hvis vi tager udgangspunkt i gennemsnitslønnen.

Ifølge kilden UG:

Læge: 

Før: 41.390 kr.

Farmaceut: 

Før: 37.685 kr.

Tror simpelthen ikke man betaler 44% i skat. Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2018 af Skaljeglavedinelektier

Hvorfor er det relevant? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juni 2018 af OliverHviid

Hsuk nu at der står for nyuddannede.


Svar #3
14. juni 2018 af mikkel981

#1

Fordi jeg vælger studie på baggrund af indkomsten :)


Svar #4
14. juni 2018 af mikkel981

#2

Okay, tak.


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. juni 2018 af OliverHviid

Det er nok ikke en særlig god idé at vælge uddannelse kun på baggrund af indkomsten...


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. juni 2018 af Dulugtergrimt

Jeg forstår ikke, hvad du mener med, at du ikke tror på at man betaler skat? Naturligvis gør vi det. 44% lyder meget rigtigt.

Grundlønnen for nye læger er godt 32.000 før tillæg før skat. Jeg får vel omkring 40-42 før skat.

Brugbart svar (0)

Svar #7
14. juni 2018 af Smut1

#5 Jeg læste i dag, at Guds største konkurrent er penge og prestige. Er som sådan ikke religiøs, men kan godt se, at det er et problem, hvis folk tilsidesætter deres indre tro for disse ligegyldige ting. For alle os, som ikke har en religion, skulle polyteisme være en berigende mulighed.


Brugbart svar (1)

Svar #8
15. juni 2018 af Skaljeglavedinelektier

Det var da en dårlig motivationsfaktor, men vi er jo heldigvis alle forskellige. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. juni 2018 af Smut1

#8 Heldigt for dig, men jeg tror, at det er de færreste, som ikke i en hvis grad nyder at have noget alle drømmer om.


Brugbart svar (0)

Svar #10
16. juni 2018 af Smut1

(Du skal forestille dig, at der sidder en abe med en kørestol, de andre aber ved ikke, hvad de skal bruge kørestolen til, men de vil gerne fat i den, for det ser sjovt ud det den første abe har gang i.)


Brugbart svar (0)

Svar #11
16. juni 2018 af Skaljeglavedinelektier

Det var da det dårligt argument, men vi er alle forskellige. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
16. juni 2018 af PSXL

#0 Hvis du udelukkende vælger uddannelse ud fra løn, så gør alle fremtidige patienter en tjeneste ved ikke at søge ind på læge.


Svar #13
16. juni 2018 af mikkel981

#12

Alle arbejder for penge og ingen vil sige nej til en høj løn. Jeg gider ikke at læse i mange år og dernæst tjene 25k, så kan jeg ligeså godt tage et ufaglært arbejde.


Brugbart svar (1)

Svar #14
16. juni 2018 af Skaljeglavedinelektier

Det er aldrig en god ide, at tale i/om ekstremer. Læger og farmaceuter får alle en god løn, hvorfor andre forhold måske skulle veje ind. En glæde ved at gå på arbejde er trods alt også rar, når man nu kommer til at bruge så mange år på uddannelse og arbejde. 


Brugbart svar (0)

Svar #15
16. juni 2018 af Dulugtergrimt

Læger tjener fint, men vi er ikke dem, der tjener mest. Hvis du vil score kassen med en kort uddannelse, så skal du måske kigge ad IT-vejen, alternativt diplomingeniør-vejen. Årsagen er primært, at de fleste af os er offentligt ansatte, og for at blive selvstændig kan det kræve helt op til 10 års efteruddannelse, for at blive speciallæge.

Brugbart svar (0)

Svar #16
16. juni 2018 af Dulugtergrimt

Derudover forstår jeg stadig ikke hvad du mener med, at vi ikke betaler 44% i skat?

Brugbart svar (0)

Svar #17
17. juni 2018 af PSXL

#13 Jeg skriver også, at hvis du udelukkende vælger ud fra løn og ikke OGSÅ interesse, så hellere lad være med at vælge læge.


Brugbart svar (0)

Svar #18
17. juni 2018 af guzbak

Hvis du vil tjene kassen kan du kigge på forsikringsmatematik. Startløn 40k som kan forhandles højere op da de vist ikke har en overenskomst.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: farmaceut og læge løn

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.