Kemi

stofmængde og molarmasse

18. juni 2018 af 123emil123 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

der er et spørgsmål her som jeg ikke komplet kan få mit hoved om:

-gør rede for begreberne stofmængde og molarmasse

-forklare hvordan disse begreber kan anvendes praktisk inden for kemi

det er ikke redegørelsen jeg har problemer med, har allerede gjordt den del, det er mere det spørgsmål om hvordan stofmængde og molarmasse kan anvendes "praktisk" inden for kemi.

håber nogen kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Inden for kemi, kan du anvende stofmængde og molar masse til at bestemme mængden af stof (stofmængden) eller vægten (ud fra stofmængden og den molare masse) af et stof.

F.eks. hvis du ved at du har x g af et stof med den molare masse på y kan du beregne hvor mange mol du har af stoffet og dermed stofmængden.

Hvis du har x mol af et stof med den molare masse på y, kan du beregne hvor mange gram af stoffet du har.

De tre værdier n (stofmængde), Mw (molvægten/den molare masse), og m (massen af stoffet i g), bruges ofte i beregninger i kemi til bestemmelse af alt fra koncentrationer - nogle gange med volumen V, til renhed, og udbytteberegninger mv.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
18. juni 2018 af 123emil123 (Slettet)

mange tak


Skriv et svar til: stofmængde og molarmasse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.