Kemi

Kovalente binding

20. juni 2018 af Louise1327 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg ville høre om der var nogen der ville hjælpe mig med at svarer på dette spørgsmål! Jeg er lidt i tvivl om hvad det er jeg 100% skal skrive.

"Gør rede for opbygningen af grundstoffernes periodesystem. Du skal forklarer om oktekreglen og dannelsen af kovalente bindiner i molekyler som fx HCI og CH4. "

Håber der er nogen der ville hjælpe. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2018 af mathon

Grundstofferne er anbragt i hovedgrupper efter det antal elektroner, de har i yderste skal.

1 elektron i yderste skal betyder i hovedgruppe I

7 elektroner i yderste skal betyder i hovedgruppe VII.

At redegøre for sidegrupper og de sjældne jordarter kræver kendskab til opdeling af elektroner i

               \small s    \small \small \textup{sharp}
               \small p    \small \textup{principal}
               \small d    \small \textup{diffus}
               \small f    \small \textup{fundamental}
           


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. juni 2018 af mathon

     \small H^.   \small \textup{har en }\mathrm{\acute{e}}\textup{n elektron i yderste skal}            \small \textup{dvs mangler en elektron i duetten}

     \small :\overset{..}{\underset{..}{Cl}}{^.}   \small \textup{har 7 elektroner i yderste skal}            \small \textup{dvs mangler en elektron i oktetten.}

Ved at danne et fælles elektronpar har begge grundstoffer fået udfyldt ædelgasstrukturen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. juni 2018 af mathon

\small C er hybridiseret og har 4 elektroner i yderste skal og mangler 4 elektroner i oktetten.

\small H er beskrevet i #2.

4 H og 1 C indgår 4 pardannelser (covalente bindinger), hvorved opnås, at H og C har ædelgasstruktur.


Svar #4
21. juni 2018 af Louise1327 (Slettet)

Det var en stor hjælp, mange tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. juni 2018 af mathon

detaljer:
                 \small \textup{For at C }1s^2\; 2s^2\; 2p^2\small \textup{For at C }1s^2\; 2s^2\; 2p^2\textup{ kan blive til }1s^2\; {\color{Red} 2s^1\; 2{p_x}^1\; 2{p_y}^1\; 2{p_z}^1}

Den kemiske reaktion indledes med, at C-atomerne anslås. Ved et forbrug på ca. 272 kJ/mol anslås en 2s-elektron, så også den kommer op i 2p-niveauet. Derved haves 4 uparrede elektroner i L-skallen. 


Skriv et svar til: Kovalente binding

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.