Almen studieforberedelse (AT)

AT i dansk og psykologi - socialhistorisk analysemetode

23. juni 2018 af juliejulieju (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej med jer!
Jeg arbejder lige nu med min allersidste AT, og har fundet en fejl i mit metodeafsnit.
Overemnet er alternativer og underemnet mønsterbrud. Problemformuleringen er "Hvorfor betragtes Lisbeth Zornig som en mønsterbryder?", og jeg finder herunder ud af, at hun ses som en mønsterbryder bl.a. pga. hendes forskel i levestandard fra hendes barndom til voksenliv - altså hendes brud med den negative sociale arv. Derudover har jeg analyseret dokumentarfilmen "Min barndom i helvede", med den nykritiske metode, og fundet ud af, at fremstillingsformen af temaet i denne film også bidrager til fremstillingen af Zornig som mønsterbryder.

Mit problem går ud på, at jeg i mine 'forslag til videre undersøgelse' har skrevet, at jeg kunne bruge den socialhistoriske analysemetode, for at se teksten som et resultat af dens samtid. Min egentlige idé var at se på filmen som et udtryk for mønsterbrud i 1980 (ca. der hvor Zornig bryder mønstret), men jeg kan nu se, at metoden lægger op til, at jeg ser filmen som udtryk for samtiden - altså 2012, hvor den blev publiceret... 

Jeg ville give et eksempel på en statistisk undersøgelse jeg kunne have lavet - en statistik fra 1980 og en fra nu fx, som kunne vise familier fx med forskellige risikofaktorer, og hvor stor procenten af mønsterbrydere, der kommer fra disse familier. Jeg skulle så bruge den socialhistoriske metode til at 'placere' Zornig i denne fordeling - altså se hvor specielt hendes mønsterbrud egentlig var, eller om det faktisk var ret normalt i denne tid, men dette nok (sandsynligvis) bare har ændret sig i dag pga ligestillingen og velfærdsstaten.

- i må MEGET gerne skrive hvis ovenstående fx ikke giver mening eller virker som et åndssvagt forslag til videre undersøgelse. Jeg er meget i tvivl om alt jeg laver, så kritik er ekstremt nyttigt!

Så til spørgsmålet:

Hvad kalder jeg så metoden når jeg ser filmen som udtryk for dens emne i den tid den fortæller om, eller hedder det overhovedet noget?

På forhånd tak<3


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juli 2018 af HFNU (Slettet)

Hej må jeg spørger om du har været op til eksamen i AT nu?

Vil rigtig gerne spørger dig ind om den "socialhistoriske" metode, du talte om du vil bruge


Svar #2
04. juli 2018 af juliejulieju (Slettet)

Yes jeg har været oppe:)


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. juli 2018 af HFNU (Slettet)

Håber din eksamen er gået som du forventede.

Jeg skal til eksamen i August i AT, og jeg har og dansk som fag. Må jeg evt læse din AT synopsis og talepapir.

Vi har vidt forskellige emner, men jeg vil gerne se MERE om den metode du har gjort brug af i Dansk....for jeg forstår ikke helt den nykritiske metode


Skriv et svar til: AT i dansk og psykologi - socialhistorisk analysemetode

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.