Dansk

I blev skabt som mand og kvinde

26. juni 2018 af luku - Niveau: 9. klasse

Nogen der ved hvorfor der står to årstal nede i bunde ved siden af navnet Johannes Johansen ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. juni 2018 af Stygotius

I bunden af HVAD???


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. juni 2018 af mortenjura123

Fordi det er hhv. det år han blev født og det år han døde?

Ligesom Stygotius på diskret vis antyder, burde du præcisere dit spørgsmål.


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. juni 2018 af Stygotius

Hvad mener du med "hhv." ???


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. juni 2018 af Stygotius

Ja, tænk engang,  -og hvad mener du så med "henholdsvis"???


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. juni 2018 af mortenjura123

Hvad tror du, at jeg mener? Nu er du angiveligt med universitetsuddannelse, så det håber jeg inderligt, at du selvstændigt kan tænke dig til.

Brugbart svar (0)

Svar #7
27. juni 2018 af Stygotius

Ja da, men jeg spørger  dig om hvad du tror det betyder.


Brugbart svar (1)

Svar #8
27. juni 2018 af mortenjura123

Jeg tror, at du er autistisk eller en troll.

Brugbart svar (0)

Svar #9
27. juni 2018 af Stygotius

Nå ja, -jeg tænkte nok at du ikke kunne svare. Du er ikke den eneste der bruger det udtryk som et tomt ord,     -ganske uden indhold, ............kun fordi nogle synes at det lyder smart og fint.


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. juni 2018 af StoreNord

Født i 1925
Død i 2012
87 år


Brugbart svar (0)

Svar #11
27. juni 2018 af Sveppalyf

http://www.dendanskesalmebogonline.dk/salme/706

Navnet og årstallet angiver hvem der har skrevet teksten og hvornår. Hvorfor der så er to årstal her, ved jeg ikke. Men mon ikke digteren i 2001 har lavet en ny version med nogle ændringer eller tilføjelser?


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. juni 2018 af Stygotius

Johannes Johansen var den  bedste af vores moderne salmedigtere og har bl.a. skrevet "Du som har tændt millioner af stjerner".. Han var biskop  i Helsingør og en nær ven af Tom Kristensen på Thurø.  I sine sidste år boede han i Svendborg.


Brugbart svar (0)

Svar #13
27. juni 2018 af EnStuderende

Ja det er nok lidt uden for trådstarterens spørgsmål, men jeg synes det var en lidt interessant diskussion om ordet 'henholdsvis'. Jeg ville nu ikke mene, at det er helt uden indhold? Hendholdsvis har vel lidt samme funktion som 'respectively' har på engelsk - at de to (eller flere) ting, man nævner i sætningen, er adskilte fra hinanden, og at de skal forstås i den rækkefølge, som en tidligere sætning har etableret. Dvs. #2 egentlig med henholdsvis referer til, at det første årstal = det år han blev født, og at det andet årstal = det år han døde.

Var henholdsvis ikke blevet brugt, er rækkefølgen ikke angivet, og både det første og sidste årstal kunne i princippet være både det år, som han blev født, eller det år, hvor han døde.


Brugbart svar (0)

Svar #14
27. juni 2018 af Stygotius

Et stort til lykke. Du er en af de meget få der har fattet hvordan ordet  "henholdsvis" skal bruges.

Jeg har netop selv tænkt på at man med megen god vilje kunne argumentere for at forstå det brugte udtryk sådan som du siger.om end man nok skal "stretch  the point" en smule.

Lyt til TV og radio, og du vil høre at man der anvender dette ord på alle mulige mærkelige måder,   -blot for at putte et smart ord ind.  Det giver jo ingen mening at sige f.eks. "Firmaet  har kontorer i henholdsvis Berlln  og London", men selv på Dansk Sprognævns hjemmeside læser man den slags og  ...........de forsvarer det.

Der er en hel del der tror at ordet betyder det sammen som   "dels.....dels....", men den går ikke,   ....som du også så fint forklarer.

Det du siger, med at "noget er adskilt" køber jeg dog ikke; det ligger ikke i  ordet, men det med at gentage en rækkefølge er fuldstændig rigtigt og viser jo at der faktisk SKAL være to rækkefølger at sammenligne..  

Kort sagt:  man henholder  sig til  noget andet end den aktuelle sætning.  Deraf betegnelsen "henholdsvis".


Brugbart svar (0)

Svar #15
27. juni 2018 af EnStuderende

Som det bliver nævnt det i dette radioindslag, er ordet vist blevet lidt af en rodebutik: https://www.dr.dk/radio/p4/sproghjoernet/sprog-uge-1504-nr-4/

... men sådan er det jo nok med sprog - det former sig efter de mennesker, der bruger det, og ikke nødvendigvis det, der giver mest logisk mening. Men så længe vi formår at forstå hinanden alligevel er alt jo godt :)


Brugbart svar (0)

Svar #16
27. juni 2018 af Stygotius

Jeg har undersøgt det der bliver/blev sagt  "Sproghjørnet" på P4, og man kan  rollgt fastslå at langt det meste af det er noget simpelt nonsens, -noget uvidende sludder, som kun kan vildlede lytterne. Både indslaget om "henholdsvis*" og indlægget om "lægge" / "ligge" er helt hen  i skoven og uden nogen fornuft. De to medarbejdere har tydeligvis INGEN sproglig uddannelse overhovedet, og det er pinligt at de fik lov  til at slippe af sted med at fylde lytterne med deres katastrofale ævl, ....som var uden noget som helst sagligt/fagligt indhold. De  to programmedarbejdere er de værste amatører. Nu er programmet heldigvis blevet afsluttet


Skriv et svar til: I blev skabt som mand og kvinde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.