Matematik

Excel + sinuskurve

31. juli 2018 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg har lavet to konstante sinus-kurve i Excel, men jeg er i tvivl om forskriften for den ene sinus-kurv.

Den første sinus-kurv:

Jeg har defineret forskriften for den første sinus-kurv til at være følgende f(x)=4,9*sin(1,5x). Derudover havde jeg en begyndelses-værdi på x = 0, en slut-værdi på x = 16,05 og en ændringsværdi på x = 0,05. Alle disse x-værdier indsat i ovenstående forskrift gav så en masse y-værdier og dermed havde jeg altså den første sinus-kurve.

Ved den anden sinus-kurve havde jeg beholdt ovenstående forskrift igen. dvs. f(x)=4,9*sin(1,5x), men jeg ønskede at denne var forskudt 90 grader til højre hen ad x-aksen i forhold til den første sinus-kurve. Således at denne begynder ved ca. (1;0). Så derfor indsatte jeg et ekstra led i oventående forskrift på pi-halve.

f(x)=4,9*sin(1,5x+\frac{\pi }{2}), men når man indsætter denne pi-halve i forskriften så forskydes sinus-kurven rigtig nok 90 grader, men desværre ikke sådan som jeg havde tænkt mig. Det lykkedes mig alligevel ved hjælp af lidt fiks fakseri at lave de to sinus-kurve sådan som jeg gerne ville, men hvad skriver jeg i forskriften for den anden sinus-kurve? Skriver jeg plus pi-halve selvom denne forskød sinus-kurven på en anden måde end jeg havde tænkt mig eller hvad? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. juli 2018 af StoreNord

Hvis du regner i grader, skal du vel bruge 90 grader i stedet for π/2.

Brugbart svar (0)

Svar #2

Når du skal forsinke, skal du bruge minus.

Svar #3
31. juli 2018 af Yipikaye

Hej igen

Jeg synes ikke rigtigt at jeg kan få det til at virke, selv om jeg skriver -90 i stedet for pi-halve.

Brugbart svar (0)

Svar #4
31. juli 2018 af ringstedLC

Hvordan har du fået det til at virke med "lidt fiks fakseri"? Tag et billede!

Svar #5

Sådan nu skulle jeg gerne have vedhæftet et word dokument med de to konstante sinussvingninger som det lykkedes mig at lave. Men spørgsmålet er stadig hvad skriver jeg i forskriften på den sinussvingning der er forskudt 90 grader i forhold til den første sinussvingning. Meningen med disse to grafer var at det skulle se så pædagogisk ud som overhovedet muligt.

Brugbart svar (0)

Svar #6

=SIN(1,5 *A2-PI()/2)               virker hos mig i Libreoffice. Men jeg lige nu kan ikke få de to funktioner  på samme graf.

Brugbart svar (0)

Svar #7

4,9*SIN(1,5 *A2-PI()/2)                skal du skrive.

Vedhæftet fil:Forsinket sinus.xls

Brugbart svar (0)

Svar #8

For en positiv fasevinkel φ mellem den blå og den røde kurve, vil den røde kurve ligge "foran" den blå. Det er nok mere korrekt at sige, at den røde kommer først, da x-aksen ved periodiske funktioner er en tidsakse. Så ved at fratrække π/2 (90º) fra x forsinkes den røde kurve.

Svar #9

Hej igen

Jeg synes et eller andet sted at grafen med de to konstante sinussvingninger ser mere pædagogisk og forståelig ud hvis altså man fjerner de første 20 punkter af den røde kurve. Men så vidt jeg kan forstå så vil det altså være en fejl hvis man gør det? 

Brugbart svar (0)

Svar #10

Det bestemmer du selv. Indtil videre er det jo kun dig der ved, hvad det skal bruges til. Jeg vil bare vise, hvordan man nemmere rykker fasen.

Brugbart svar (0)

Svar #11

Det kan du godt.Skærmbillede fra 2018-07-31 21-29-43.png

Skriv et svar til: Excel + sinuskurve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.