Matematik

Tal og algebra.

17. august 2018 af Legendendererretarderettilmatematik (Slettet) - Niveau: 8. klasse

hjælp mig med at lave mine opgaver næsten alle rigtige :)

Opgave 1

I kan bruge denne formel, hvor I skal finde arealet af et trapez, og I kender længden af højden h og længden af de parallelle sider a og b
A = 1/2 * h * (a + b)

Hvad er arealet af et trapez med højden 24, hvor længden af de to parallelle sider a og b er 7 og 13?
Hvad er højden af et trapez, hvis arealet er 45 og længden af de to parallelle sider a og b er 7 og 8?
Hvad er længden af den parallelle side b i et trapez, hvis arealet er 5, højden er 0,5 og den parallelle side a er 1?

Skriv en formel, som I kan bruge, hvis I skal beregne den parallelle side a i et trapez, når I kender arealet, højden og længden af den parallelle side b. Sammenlign jeres formel med en af de andre grupper.
Brug jeres formel og et digitalt værktøj til at regne en af de tre første opgaver.


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. august 2018 af Moderatoren

Hvad har du problemer med, når du skal lave opgaverne?


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. august 2018 af OliverHviid

Til den første opgave: indsæt de omtalte værdier og udregn A. Til de andre: isolér de variable der tales om.


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. august 2018 af Eksperimentalfysikeren

Prøv at vise, hvad du gør. Så kan vi bedre hjælpe dig.


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. august 2018 af Abir14 (Slettet)

Først vil jeg anbefale dig til at læse dennne side, hvis du ikke ved hvordan man har fundet frem til formlen:  

https://www.webmatematik.dk/lektioner/7-9-klasse/areal/trapez

Min bevarselse af dine opgaver: 

Hvis du vil gerne kun have resultaterne:

Opg 1 ) 1. A  = 240 cm2 (Jeg antager højden og længden er målet efter centimeter)

             2. h = 6 cm

             3. b = 3 cm 

Opg 2) Formlen er h = 2A / (a+b)

Hvis du skal have trin efter trin, hvordan jeg får svarene:

Opg 1) I kan bruge denne formel, hvor I skal finde arealet af et trapez, og I kender længden af højden h og længden af de parallelle sider a og b
A = 1/2 * h * (a + b) 

Hvad er arealet af et trapez med højden 24, hvor længden af de to parallelle sider a og b er 7 og 13?

Lad os indsætte tallene i formlen:

A = 1/2 * h * (a + b)  - > A = 1/2 * 24 * (7+13)

Nu reducerer jeg den:

A = 1/2 * 24 * (7+13)

   =      12     * (7+13)

A = 12*20

  = 240
Arealet er lig med 240 cm2 (Jeg antager højden og længden er målet efter centimeter)

Hvad er højden af et trapez, hvis arealet er 45 og længden af de to parallelle sider a og b er 7 og 8?

Lad os indsætte tallene i formlen:

A = 1/2 * h * (a + b)  - > 45 = 1/2 * h * (7+8)

Nu flytter jeg variablerne til den ene side og tallene til den anden side så jeg kan få en ligestilling:

45 = 1/2 * h * (7+8)

45 = 0,5*h * (7+8)

45 =   0,5h * 15

45 = 7,5h

7,5h = 45

7,5h / 7,5 = 45/7,5 

h = 6

Højden er 6 cm 

Hvad er længden af den parallelle side b i et trapez, hvis arealet er 5, højden er 0,5 og den parallelle side a er 1?

Lad os indsætte tallene i formlen:

A = 1/2 * h * (a + b)  - > 5 = 1/2 * 0,5 * (1+b)

Nu flytter jeg variablerne til den ene side og tallene til den anden side så jeg kan få en ligestilling:

5 = 1/2 * 0,5 * (1+b)

5 = 0,5 / 2 * (1+b) 

5 = 0,5 / 2 * (1+b)  ( 

5 * 2 = 0,5 / 2 * (1+b)  * 2 

10 = 0,5 * ( 1 + b)

10/0,5 = 0,5 * (1+b) / 0,5

20 = 1 + b

1 + b = 20

b = 20 - 1

b = 19

b er lige med 19 cm 

Opg 2)

Skriv en formel, som I kan bruge, hvis I skal beregne den parallelle side a i et trapez, når I kender arealet, højden og længden af den parallelle side b. Sammenlign jeres formel med en af de andre grupper.
Brug jeres formel og et digitalt værktøj til at regne en af de tre første opgaver.

Lad os skrive ligningen

A = 1/2 * h * (a + b)

Vi ska' opnå " b = "

A = 1/2 * h * (a+b)

A/h = 1/2 * h * (a+b) / h

A/h = 1/2 * (a+b)

A/h = (a+b) / 2

h/A = 2/(a+b) 

h/A * A = ( 2/(a+b) ) A

h = 2A / (a+b)


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. august 2018 af mathon

Skriv en formel, som I kan bruge, hvis I skal beregne den parallelle side a i et trapez, når I kender arealet, højden og længden af den parallelle side b.

          \small A=\tfrac{1}{2}\cdot h\cdot (a+b)

          \small \tfrac{2A}{h}=a+b

          a=\tfrac{2A}{h}-b


Skriv et svar til: Tal og algebra.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.