Kemi

Bestemmelse af hastighedskonstant og ordre af reaktion.

18. september 2018 af sansas - Niveau: A-niveau

Jeg har følgende datasæt:

Tid/s: 0,54, 171, 390, 720, 1010, 1190

Absorbans: 1.67, 1.51, 1.24, 0.847, 0.478, 0.301, 0.216

Derved skal jeg bestemme hastighedskonstanten og reaktionsordren. 

Hvordan skal denne opgave løses, og gribes an? Håber på jeres hjælp! Tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. september 2018 af swpply (Slettet)

Plot dine data i et (tid, absorbans)-plot og prøv at fitte en eksponentiel udvikling til dette datasæt.

Hvis der er god overensstemmelse imellem fit og data (god R2 værdi) så kan du slutte at du har med en 1st ordens reaktion at gøre. Brug da din viden om 1st ordens reaktioner og værdierne for dinne fit parametere til at bestemme/"aflæse" hastighedskonstanten.


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. september 2018 af swpply (Slettet)

Et godt råd, lad din y-aske være logaritmisk i dit plot. Idet at ekponentielle funktioner er lineære i et sådan enkelt/semi logaritmisk plot.


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. september 2018 af swpply (Slettet)

NB. din opgave er mere kemi orienteret end fysik orienteret.


Svar #4
18. september 2018 af sansas

Jeg har plottet mine dater, hvor tid er på x-aksen og absorbans på y-aksen. Min Rværdi ligger på: 0,94371

Og ligningen svarer til: y=-0,0012x+1,5038

Hvordan finder man hastighedskonsten udfra ligningen her? Og er det en 1.orden reaktion vi har med at gøre? Hældningen sv.t. -k i det her tilfælde. 


Svar #5
18. september 2018 af sansas

Kan jeg ændre faget, eller er det forsent? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. september 2018 af swpply (Slettet)

#5

Kan jeg ændre faget, eller er det forsent? 

Nej, men du behøves ikke at ændre faget. Det er bare til en anden god gang ;-)

Har du prøvet at gøre hvad jeg har beskrevet ovenfor ??


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. september 2018 af mathon2 (Slettet)

Det er desværre forsent at ændre faget nu


Svar #8
18. september 2018 af sansas

Jeg prøver at gøre det logaritmisk, men får fgl. boks fremme: 

"Nogle tendenslinjer kan ikke blive beregnet ud fra data, som indeholder negative værdier eller nulværdier."


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. september 2018 af mathon2 (Slettet)

Hvis du uploader alle dine værdier, så kan jeg godt hjælpe dig.

Lige nu er der 6 værdier for tiden, mens der er 7 værdier for absorbans.


Svar #10
18. september 2018 af sansas

Jeg har uploadet alle værdier faktisk, og det er 0 i starten efterfulgt af 54, så 7 værdier i alt. Men jeg vedhæfter dem lige i et billede:

https://imgur.com/a/OZuwosD


Brugbart svar (3)

Svar #11
18. september 2018 af mathon2 (Slettet)

Der er tale om en første ordens reaktion, og hastigskonstanten svarer til hældningen


Brugbart svar (3)

Svar #12
18. september 2018 af mathon2 (Slettet)

Du skal ikke bruge LOG, men LN i stedet.

Dette vil sige, at du tager ln til alle dine værdier for absorbans.


Brugbart svar (0)

Svar #13
18. september 2018 af swpply (Slettet)


Svar #14
18. september 2018 af sansas

Min excel er gået ned, så kan desværre ikke fortsætte, men ifølge Mathon, så skal man tage ln af absorbansen. Derved kan man plotte ln til absorbansen mod tiden. :-)? 


Brugbart svar (0)

Svar #15
18. september 2018 af swpply (Slettet)

Du finder altså ved fitte en eksponentiel udvikling til dit datasæt, at absorbansen afhænger af tiden på følgende måde

                                              A(t) = 1.64\cdot e^{-0.00169\tfrac{1}{s}\cdot t}


Brugbart svar (2)

Svar #16
18. september 2018 af mathon2 (Slettet)

.

Vedhæftet fil:1. ordens plot.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #17
18. september 2018 af swpply (Slettet)

#14

Min excel er gået ned, så kan desværre ikke fortsætte, men ifølge Mathon, så skal man tage ln af absorbansen. Derved kan man plotte ln til absorbansen mod tiden. :-)? 

Både ja og nej,
Du kan nøjes med at vælge din y-aske til at være logaritmisk.


Brugbart svar (3)

Svar #18
18. september 2018 af mathon2 (Slettet)

Du kan enten lave en eksponentiel udvikling, eller så kan du tage ln til absorbansen og lave en lineær regression.

I kemi vælger man typisk at lave lineær regressioner, da dette er nemmere og pænere, men begge måder er korrekte.


Brugbart svar (0)

Svar #19
18. september 2018 af swpply (Slettet)

#18

Du kan enten lave en eksponentiel udvikling, eller så kan du tage ln til absorbansen og lave en lineær regression.

I kemi vælger man typisk at lave lineær regressioner, da dette er nemmere og pænere, men begge måder er korrekte.

Begge måder er vel ækvivalente.


Brugbart svar (0)

Svar #20
18. september 2018 af swpply (Slettet)

OPFØLGNING TIL SVAR #13

Du finder altså ved fitte en eksponentiel udvikling til dit datasæt, at absorbansen A(t) afhænger af tiden på følgende måde

                                          A(t) = 1.64\cdot e^{-0.00169\tfrac{1}{s}\cdot t}

Hvor fittet har en R2 = 0.9998.

Brug nu at der gælder følgende sammenhæng imellem absorbans og koncentration C(t) :

                                          A(t) = \varepsilon\cdot\ell\cdot C(t)

hvor \varepsilon benævner ekstinktionskoefficienten og \ell er kuvettebredden. Hvorfor at

                                         C(t) \propto e^{-0.00169}\tfrac{1}{s}\cdot t

Du kan dermed slutte at reaktionen er en 1st ordens reaktion med hastighedskonstant k = 0.00169 1/s.


Forrige 1 2 Næste

Der er 34 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.