Matematik

Lineær funktion med hældningskoefficient

21. september 2018 af annekatrine57 - Niveau: C-niveau

Hvordan bestemmer jeg y2 når grafen for en lineær funktion med hældningskoefficient 2.7, går gennem punkterne 

A(7,45) og B(13,y2) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. september 2018 af guuoo2

Start med at find grafens ligning   y = ax + b

a=2.7 er givet, og du har et punkt A(7,45) som du kan bestemme b ud fra.


Svar #2
21. september 2018 af annekatrine57

Hvilken formel skal jeg bruge for at bestemme b?


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. september 2018 af ringstedLC

\begin{align*} y &= ax+b\Downarrow\\ b &= y-ax \end{align*}


Svar #4
21. september 2018 af annekatrine57

Men jeg ved jo ikke hvad b er, hvad skal jeg så indsætte i "b"?


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. september 2018 af guuoo2

Du skal kun indsætte på højre side af lighedstegnet i den nederste linje i #3


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. september 2018 af ringstedLC

Det oplyses, at grafen får en lineær funktion (altså en ret linje) har hældningskoeffecienten 2.7. Det giver a i grafens ligning: y = ax + b

Da man ikke kan tegne en ret linje udfra hældningen alene, må der være yderligere oplysninger for at besvare opgaven. Der opgives et punkt A på linjen. Det opfylder derfor forskriften, hvilket vil sige:

\begin{align*} A: &\;({\color{Red} 7},{\color{Blue} 45})\\ {\color{Blue} y }&=2.7\cdot ({\color{Red} x})+b\\ {\color{Blue} 45 }&=2.7\cdot ({\color{Red} 7})+b\Downarrow\\ b &=2.7\cdot ({\color{Red} 7})-{\color{Blue} 45 }=\;? \end{align*}

Med en færdig forskrift kan y2 bestemmes, da B også opfylder forskriften:

\begin{align*} B: &\;({\color{Red} 13},{\color{Blue} y_2})\\ {\color{Blue} y_2 }&=2.7\cdot ({\color{Red} 13})\;+\;?\\ {\color{Blue} y_2 }&= \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. oktober 2021 af rk2200

Hvad skal man så? kan du skrive alle mellemregninger ned? Og hvordan du kommer frem til svaret


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. oktober 2021 af Anders521

#7 Mellemregningerne i #6 er tilstrækkelig for at kunne løse opgaven. Øjensynligt er der ting deri du ikke forstår. Hvad er det?


Brugbart svar (0)

Svar #9
10. oktober 2021 af rk2200

Så den ikke ordentligt.  Har forsået den :) Tak for det! 


Brugbart svar (0)

Svar #10
10. oktober 2021 af rk2200

Skal have hjælp til denne opgave. Har før spurgt om hjælp omkring denne opgave, men fik intet brugbart svar. Jeg forstår ikke hvordan den skal tegnes. Den skal aflevers i dag inden kl 16:20. Nogen der kan hjælpe med at tegne den og evt sætte den ind her?


Skriv et svar til: Lineær funktion med hældningskoefficient

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.