Kemi

Pseudo 1.ordens kinetik

23. september 2018 af sansas - Niveau: A-niveau

Jeg har spørgsmål til denne opgave, hvor det er opgave b og c, som jeg slet ikke forstår, eller ved hvordan jeg skal gå videre med. Opgave 1a er løst. Især opgave c, hvor jeg ikke forstår hvad jeg skal sige ved infinity tegnet. Skal værdien overhovedet skrives ind i excel?

Her er opgaven

https://imgur.com/a/VgqBymN


Svar #1
23. september 2018 af sansas

Jeg skriver tid, cp og ln til cp. Laver en gravisk afbildning af ln mod tiden, men min graf ser helt forkert ud. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. september 2018 af swpply (Slettet)

Lad [PA] benævne koncentrationen af fenylacetat. Hydrolyse af fenylacetat ved pH 11.49 og 37°C er en pseudo 1. ordens reaktion, hvorfor at tidsudviklingen af [PA] kan approximeres ved et eksponentielt henfald:

                                                [PA] \approx [PA]_0 e^{-k_\text{obs}t}

Hvorfor at

                                       \frac{[PA]}{[PA]_0} \approx e^{-0.356\tfrac{1}{s}\cdot5\,s} = 16.9\%

angiver hvor stor en %-del af fenylacetat som er hydrolyseret efter 5 sekunder ved pH 11.49 og 37°C.


Svar #3
23. september 2018 af sansas

De får svaret til 83,1% ? 

Jeg kan hellere ikke få afbildningen til at passe overhovedet. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
23. september 2018 af swpply (Slettet)

#3 De får svaret til 83,1% ? 

Det var også mig der skrev noget vås i #2. De 16.9% er selvølgelig den %-del fenylacetat der er tilbage efter 5 sekunder. Hvorfor at 100% - 16.9% = 83.1% af fenylacetatet er hydrolyseret efter 5 sekunder :-)

#3 Jeg kan hellere ikke få afbildningen til at passe overhovedet. 

Hvad mener du med at du ikke kan få afbildningen til at passe? Hvordan passer den ikke? 


Brugbart svar (1)

Svar #5
23. september 2018 af swpply (Slettet)


Svar #6
23. september 2018 af sansas

https://imgur.com/a/G0FHXaF

Sådan her ser deres afbildning ud, så jeg ved ikke rigtig, hvad jeg gør forkert, når jeg indsætter værdierne ind. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. september 2018 af swpply (Slettet)


Brugbart svar (1)

Svar #8
23. september 2018 af swpply (Slettet)

Hvorfor tænker du at det ikke ser rigtig ud?

Hint:   Husk at [PA] ikke er det samme som c_p. Eftersom at [PA] er koncentrationen af fenylacetat og c_p er koncentrationen hydrolyse produktet, hvorfor at der gælder at

                                               c_p = [PA]_0 - [PA]

og dermed specielt at

                                               [PA]_0 = c_p(t=\infty)


Svar #9
23. september 2018 af sansas

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du mener.:/ Sådan ser min graf ud:

https://imgur.com/a/3pMmJ8S

Og det ligner hverken din eller facit, så jeg må lave et eller andet forkert. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
23. september 2018 af swpply (Slettet)

Er #7 facit??

Hvis ja, så virker det lidt mistænkeligt af to oversager;

1.   Størelsen [PA]0 - [PA] er som beskrevet i #8 koncentrationen af hydrolyseproduktet til tiden t, altså cp(t).
      Hvorfor at grafen for ln([PA]0 - [PA]) som funktion af tiden forventes at være voksende (og retlinjet).

2.   Til tiden t = 0 er ln([PA]0 - [PA]) = ln(0) = -∞ og ikke -9.9 som figur #7 indikere.


Svar #11
23. september 2018 af sansas

Yes, denne graf er hvad de har lagt som facit til den delopgave. 


Brugbart svar (1)

Svar #12
23. september 2018 af swpply (Slettet)

Problemet med løsnigen i #7 er at de har navngivet anden aksen forkert.

Her er den korekte løsning:

Hvor c_\text{PA} benævner koncentrationen af fenylacetat ved pH 9,79 og 37°C, altså det vi tideligere benævnt med [PA].

Fra #8 har du at

                            c_\text{PA} = c_\text{P}(\infty) - c_\text{P}(t)

Vedhæftet fil:solution.png

Brugbart svar (1)

Svar #13
23. september 2018 af swpply (Slettet)

NB. grunden til at det er \ln(c_\text{PA}) du skal plotte som funktion af tiden og ikke \ln(c_\text{P}) er at de i problemformuleringen beder dig om at eftervise hydrolyse af PA er en pseudo 1st ordens reaktion mht. PA.


Svar #14
23. september 2018 af sansas

Mange tak for hjælpen. Sætter virkelig pris på det. Jeg vil dog lige være sikker på, at jeg har forstået det korrekt. Ved c_Pa trækker du de 5*10-5 fra c_P, da det svarer til koncentrationen af [PA]0=cp , hvor t=∞. ?


Brugbart svar (1)

Svar #15
23. september 2018 af swpply (Slettet)

Lige præcis :-)
   Det oplyses i problemformuleringen at til tiden t = ∞ er alt PA hydrolyseret, hvorfor at begyndelses koncentrationen af PA (altså [PA]0 som jeg i #12 benævner cPA(0)) nødvendigvis må være givet ved slut koncentrationen af hydrolyse produktet (altså cP(∞)).
   Dette kan ligeledes indses ved at bruge at

                        c_\text{P}(t) = c_\text{PA}(0) - c_\text{PA}(t)

Hvorfor at

                     c_\text{PA}(t) = c_\text{P}(\infty) - c_\text{P}(t)

---- Det vigtige er også at du ikke laver samme fejl som facitlisten og navngiver anden aksen forkert ;-)


Svar #16
23. september 2018 af sansas

Jeg må nok indrømme, at jeg bliver en anelse forvirret, da du har skrevet lidt forskellige ting, og jeg kan ikke rigtig finde hoved og hale i det. Jeg vil gerne skrive de noter, som du skriver, da de er en kæmpe hjælp til eksamen. Jeg er ikke helt med, at du nu skriver cPA(t)=cp(∞)-cp(t). Trækker du nu de 5*10^-5 fra tiden?

For at helt opsummere så har jeg skrevet i mine noter fgl. som du selv har skrevet: 

c[PA] er koncentrationen af phenylacetat og cp er koncentrationen af hydrolyse produktet, derved gælder det, at: 

cp=[PA]0-[PA] , hvilket kan omskrives til

[PA]0=cp(t=∞)

Beklager besværet. 


Brugbart svar (0)

Svar #17
23. september 2018 af swpply (Slettet)

Du skal ikke beklage. Det er kun godt at du er stædig og ikke vil give op før at du har forstået det, det er et stærkt karaktertræk at beside.

Jeg ved godt at det er noget være rod at jeg skiftet notation i #12 og fremefter. Fortæl mig hvilken notation du bedst fortrækker også vil jeg gerne skrive en sammenhængende og tydelig gennemgang af opgaven.

Altså fortrækker du [PA] eller c_\text{PA} for benævnelsen af koncentrationen af phenylacetat ?


Svar #18
23. september 2018 af sansas

[PA] passer helt fint. Da [ ] benævner, at det er en koncentration vi har med at gøre. :-) 


Svar #19
23. september 2018 af sansas

Jeg har også lige lagt mærke til, at min k værdi svarer til -0.0008 og derfor ikke det samme som din værdi og facit. Jeg plotter som du gør ln(c_PA) mod tiden. 


Brugbart svar (0)

Svar #20
23. september 2018 af swpply (Slettet)

Lad [PA] benævne koncentrationen af phenylacetat ved pH pH 9,79 og 37°C, ligeledes lad c_\text{p} benævne koncentrationen af hydrolyse produktet ved pH pH 9,79 og 37°C.

Hvis [PA]_0 benævner begyndelses koncentrationen af phenylacetat ved pH pH 9,79 og 37°C, har vi at

(1)                                       c_\text{p} = [PA]_0 - [PA]

eftersom der for hvert phenylacetat molekyle der bliver hydrolyseret nødvendigvis bliver dannet et molekyle af hydrolyse produktet. Dvs. at c_\text{p} vokser med samme hastighed som [PA] aftager.

Da det oplyses at phenylacetat fuldstændigt hydrolyseret til tiden t = ∞ (dvs. [PA] = 0 til tiden t = ∞), har vi specielt at ligning (1) giver at

(2)                                               c_\text{p}(\infty) = [PA]_0

Altså er slut koncentrationen af hydrolyse produktet givet ved begyndelses koncentrationen af phenylacetat (hvilket intuitivt også er sandt). Bruger vi derfor (2) til at omskrive (1) har vi at

(3)                c_\text{p} = c_\text{p}(\infty) - [PA] \qquad\Leftrightarrow\qquad [PA] = c_\text{p}(\infty) - c_\text{p}

Vi kan derfor bruge c_\text{p} dataen (tabelen givet i opgaveformuleringen) til at bestemme [PA]. Dermed har vi at

Vedhæftet fil:solution.png

Forrige 1 2 Næste

Der er 31 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.