Fysik

Vand og lambda værdi

24. september 2018 af kevz1234 - Niveau: A-niveau

Hej Studieportalen

Jeg er igang med et SO-projekt, hvori jeg i mit projekt vil undersøge noget angående isolering af en væg, hvori jeg vil benytte mig af vand. Nogen der ved om lambda værdien for vand vil ændrer sig ved temperatur stigning, da jeg desværre intet kan finde på dette. Hvis ja, er der en tabel hvor det kan aflæses, eller er der en specifik formel for det?

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. september 2018 af swpply (Slettet)

Når du skriver \lambda-værdi mener du så specifik varmeledningsevne (engelsk: thermal conductivity)?

Altså proportionalitets konstanten i Fouriers lov.


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. september 2018 af swpply (Slettet)

For de fleste af de materialer vi kender fra vores hverdag, betragter vi ofte den tilhørende specifikke varmeledningsevne som værende konstant. Dette er desvære kun approksimativt sandt. Generelt vil den værdien af den specifikke varmeledningsevne ændre sig med temperaturen, men heldigvis er denne ændring mange gang så lille over et respektivt temperatur interval at den kan negligeres og som ofte helt forsvinder i andre langt større usikkerheder.

For gasser har du generelt at den specifikke varmeledningsevne aftager når temperaturen vokser. Dette kan relativt nemt forklares ved den kinetiske teori for gasser.

For væsker gælder generelt det modsatte; her vil du forvente at værdien af den specifikke varmeledningsevne vil vokse med voksende temperatur. Dette kan forklares ved at væsker generelt vil udvide sig under opvarmning og som resultat heraf vil den gennemsnitlige afstand imellem de enkelte molekyler som væsken består vokse.

For fastestoffer kan jeg ikke rigtig give noget godt bud, da jeg aldrig rigtig har arbejdet med fysikken der ligger til grund for fastestoffers egenskaber (dansk; faststof fysik, engelsk; condensed matter physics). Men jeg ved at der for idealiseret fastestoffer (f.eks et Einstein solid) gælder at den specifikke varmeledningsevne vil vokse med voksende temperatur.

Bemærk også at den specifikke varmeledningsevne for et anisotrop materiale selvfølgelig er afhængig af hvilken retningen du kigger på varmetransporten igennem materialet. Heldigvis er vand isotrop så dette skal du ikke bekymre dig om.


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. september 2018 af swpply (Slettet)

I forlængelse af #2.

Problemet med fastestoffer er at der er så mange forskellige strukture på molekylært/atomart niveue at det kan være svært at sige moget meget generalt om eksempelvist den specifikke varmeledningsevne.

Grunden til at det kan lade sig gøre for væsker og gasser er at den mangfoldige molekylære/atomare strukture der var tilstede hos fastestoffer ikke længere at gendfinde hos vækser og gasser. Væsker og gasser opføre sig omtrent alle ens på et molekylært niveaue, hvilket resultere i omtrent samme fysiske beskrivelse her på makroskala.

Det forventes selvfølgelig ikke af dig at du skal kunne redegøre for sådanne mekanismer, da fysiken og matemaikken til dette er på universitets niveaue og opefter. Måske med undtagelse af en ideal gas.


Svar #4
24. september 2018 af kevz1234

Tusind tak for dine lange svar!

Med hensyn til   λ-værdi, så mente jeg varmeledningsevne ja! Ville blot høre om denne værdi ville falde, hvis temperaturen steg, men det kan jeg så godt se nu at det vil den ikke. Må tænke i andre rammer, da jeg gerne skal have et en væske/"gas"(som kunne bruges) med næsten samme  varmeledningsevne som mineraluld = 0,032 (cirka)..

Men jeg siger tak for svarene!


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. september 2018 af swpply (Slettet)

Husk hvad skriver i første afsnit af #1

For de fleste af de materialer vi kender fra vores hverdag, betragter vi ofte den tilhørende specifikke varmeledningsevne som værende konstant. Dette er desvære kun approksimativt sandt. Generelt vil den værdien af den specifikke varmeledningsevne ændre sig med temperaturen, men heldigvis er denne ændring mange gang så lille over et respektivt temperatur interval at den kan negligeres og som ofte helt forsvinder i andre langt større usikkerheder.

Så ja, selvom at du generalt ville forvente at varmeledningsevnen for vækser vil vokse med temperaturen så kan du i de fleste tilfælde negligere dette og betragte varmeledningsevnen som værende konstant.


Skriv et svar til: Vand og lambda værdi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.