Matematik

Eksponentielle funktioner!!!???? 2 opgaver??

02. oktober 2018 af guldgris (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej... Jeg er lige blevet udsat for nogle opgaver jeg simpelthen ikke forstår. Der er kun to!!

Opgave 1
En patient har taget en pille med 1000 mg af et smertestillende middel. Blodprøver viser, at massen af stoffet i patientens blod aftager efter en eksponentiel udvikling: 
Tid i timer | 0 | 30 |
Masse i mg | 1000 | 215 | 

1.Find en ligning for sammenhængen mellem massen af smertestillende middel i blodet (i mg) og tiden der er gået (i timer).
2.Bestem halveringstiden og forklar, hvad det betyder.
3.For at midlet kan være effektivt, skal massen i blodet være over 400 mg. Hvor mange timer må der højst gå før patienten skal tage den næste pille?

Opgave 2

Når et menneske indtager et rusmiddel eller et medikament, vil stoffet typisk udskilles fra kroppen efter en aftagende eksponentiel udvikling (alkohol er en undtagelse - her sker udskillelsen lineært med tiden). 
Ved indtagelse af hash vil hovedparten af det aktive stof, THC, optages af kroppens fedtvæv, hvorfra det langsomt udskilles fra kroppen. 
En person ryger noget hash og optager derved 25 mg THC (1 mg = 0,001 g) i fedtvævet. Vi antager, at stoffet udskilles eksponentielt med halveringstiden 3 døgn. 

1. Bestem fremskrivningsfaktoren for den eksponentielle udvikling.
2. Hvor mange procent THC udskilles der hvert døgn?  
3. Hvor mange mg THC er der tilbage i fedtvævet efter en uge?

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. oktober 2018 af peter lind

eksponentialfunktionen er y = b*at

Sætter du data ind får du i den første 215=1000*a30

i den anden opgave sæt tilsvarende ind i den anden opgave

Svar #2
02. oktober 2018 af guldgris (Slettet)

Forstår det ikke? Hvad er min a?

Svar #3
03. oktober 2018 af guldgris (Slettet)

Nu forstår jeg....

Svar #4
03. oktober 2018 af guldgris (Slettet)

Opgaverne er løst. Tak for hjælpen.

Skriv et svar til: Eksponentielle funktioner!!!???? 2 opgaver??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.