Kemi

Pseudo 1.ordens kinetik - hjælp.

07. oktober 2018 af sansas - Niveau: A-niveau

Hej! Følgende spørgsmål har jeg virkelig svært ved: https://imgur.com/a/82gPu0b

Hvordan skal det gribes an? Hvilke værdier skal man indtaste til at starte med i Excel? 

Og generelt hvordan løses de andre øvrige opgaver. 

Håber på jeres hjælp!

Tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. oktober 2018 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. oktober 2018 af mathon

Begge reaktioner opfylder hver for sig:

                   \small -\frac{\mathrm{d}\left [ X \right ] }{\mathrm{d} t}=k\cdot \left [ X \right ]      når X er reaktant
    og        
                   \small \frac{\mathrm{d}\left [ X \right ] }{\mathrm{d} t}=k\cdot \left [ X \right ]         når X er produkt
                                                 


Svar #3
07. oktober 2018 af sansas

Jeg vil først og fremmest starte med delopgave a. Det jeg ikke forstår er, hvilke værdier der skal tastes ind? 


Svar #4
07. oktober 2018 af sansas

Ingen som kan hjælpe? Jeg vil så gerne i gang med den opgave. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. oktober 2018 af mathon

a)

                    \small \left [ A \right ]_t=\left (0.001\; M \right )\cdot e^{-k_1\cdot t}

                    \small \left [ B \right ]_t=\left (0.001\; M \right )\cdot \left (1-e^{-k_1\cdot t} \right )

                    \small \left [ C \right ]_t=\left (0.001\; M \right )\cdot \left (1-e^{-k_1\cdot t} \right )\cdot \left ( 1-e^{-k_2\cdot t} \right )


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. oktober 2018 af mathon

b)
                   \small \left [ A \right ]_t=\left (0.001\; M \right )\cdot e^{-k_1\cdot t}

                   \small T_{\frac{1}{2}}=\frac{\ln\left ( \frac{1}{2} \right )}{-k_1}=\frac{\ln\left ( 2 \right )}{k_1}


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. oktober 2018 af mathon

c)
                   \small \left [ A \right ]_t=\left (0.001\; M \right )\cdot e^{-k_1\cdot t}

                   \small -\frac{\mathrm{d} \left [ A_{20} \right ]}{\mathrm{d} t}=k_1\cdot \left [ A \right ]_{20}=k_1\cdot \left (0.001\; M \right )\cdot e^{-k_1\cdot (20\; min)}


Svar #8
20. oktober 2018 af sansas

Hej Mathon!

#5

a)

                    \small \left [ A \right ]_t=\left (0.001\; M \right )\cdot e^{-k_1\cdot t}

                    \small \left [ B \right ]_t=\left (0.001\; M \right )\cdot \left (1-e^{-k_1\cdot t} \right )

                    \small \left [ C \right ]_t=\left (0.001\; M \right )\cdot \left (1-e^{-k_1\cdot t} \right )\cdot \left ( 1-e^{-k_2\cdot t} \right )

Vedr. B og C så må du have taget fejl. Jeg indtaster det hele, men får ikke det samme svar som facit. 

Grafen ligner ikke den samme som jeres. Er du 100% sikker på, at det er korrekt? A er helt korrekt. 


Svar #9
22. oktober 2018 af sansas

@MATHON? Er du ikke venlig at svare mig. 

Er klar over, at man ikke kan "tagge" her. 


Skriv et svar til: Pseudo 1.ordens kinetik - hjælp.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.