Fysik

Den effektive længde af et åbent og halvåbent rør - forklaring?

25. oktober 2018 af Adam9659 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle.

Jeg har fået følgende spørgsmål, som skal besvares: "Er den effektive længde af det åbne rør teoretisk set det samme som det halvåbne eller er det en smule kortere?" 

Jeg har prøvet at læse mig frem til det, men jeg kan ikke rigtig finde svaret. 

Nogle, der kan være behjælplige? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. oktober 2018 af swpply (Slettet)

Teoratisk set er den effektive længde af et åbent rør længden af det åbne rør, eftersom at svigningsbugen teoratisk set altid ligger eksakt ved rørets åbning. Tilsvarende gør sig gældende for et halvåbent rør.

Brugbart svar (0)

Svar #2
25. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

Spørgsmålet i #0 er ikke klart. Jeg formoder, at der er tale om to rør, hvor grundtonen er den samme. I så fald er det åbne rør ca dobbelt så langt som det halvåbne. I den simple teori er det eksakt dobbelt så langt.

I den mere avancerede teori ligger bugen et lille stykke udenfor røråbningen, så den effektive længde er større end længden af selve røret. Når der i spørgsmålet er nævnt "effektive længde" kan der ikke være tale om den simple teori.

Spørgsmålet er dårligt formuleret, så svaret bliver der efter.

Skriv et svar til: Den effektive længde af et åbent og halvåbent rør - forklaring?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.