Kemi

Opstil reaktion ( HASTER; please hjælp)

27. oktober 2018 af Anar2 - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har fået følgende opgave, som jeg slet ikke kan finde ud af.

opskriv og afstem den relevante redoxreation, når KMnO4 og H2O2 reagere . Antag at MNO4-  omdannes til Mn2+

Hvordan skal jeg opstille en reaktion- jeg vil umiddel opskrive

KMno4+ H2O2 --> ?? 

På forhånd taak


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. oktober 2018 af AngelOneOne

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
27. oktober 2018 af Anar2

Jeg har godt set den hjemmeside

Men der står antag at MnO4 bliver Mn2+, så kan jeg ikke se hvorfor jeg skal indrage KOH??


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. oktober 2018 af mathon

                           \small \begin{array}{rclrclrclrclrcl} \overset{\mathbf{{\color{Blue} +7}}}{Mn}{O_4}^-&+&H_2\overset{\mathbf{{\color{Red} -1}}}{O}_2&\longrightarrow &\overset{\mathbf{{\color{Blue} +4}}}{Mn}O_2&+& \overset{\mathbf{{\color{Red} 0}}}{O}_2 \end{array}

\small \small \begin{array}{lccccl} \textup{stof}&\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}&\textup{antal}\\ Mn&&3&1&2\\ O&1&&3&6&\textup{der \o ønskes et lige antal} \end{array}

\small \textup{afstemning af op- og nedgange:}

                           \small \begin{array}{rclrclrclrclrcl} 2\, Mn{O_4}^-&+&3\, H_2O_2&\longrightarrow &2\, MnO_2&+& 3\, O_2 \end{array}

\small \textup{afstemning af ladning:}
                           \small \begin{array}{rclrclrclrclrcl} 2\, Mn{O_4}^-&+&3\, H_2O_2&\longrightarrow &2\, MnO_2&+& 3\, O_2 &+&2\, OH^- \end{array}

\small \textup{afstemning af hydrogen:}

                           \small \begin{array}{rclrclrclrclrcl} 2\, Mn{O_4}^-&+&3\, H_2O_2&\longrightarrow &2\, MnO_2&+& 3\, O_2 &+&2\, OH^- &+&2\, H_2O \end{array}

\small \textup{oxygen stemmer.}


Svar #4
27. oktober 2018 af Anar2

Tusind taak Mathon 


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. oktober 2018 af AngelOneOne

Hej,

KOH er jo bare K+ og OH- sat sammen... Da du i basisk opløsning skal afstemme ladning med OH- vil du ende op med en base... Og da du har 2 KMnO4 bliver det til 2 K+ og sammenn med 2 OH- blive det til 2 KOH...

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. oktober 2018 af mathon

dvs

                           \small \begin{array}{lrclrclrclrclrcl} \textup{molekylform:}&2\, KMn{O_4}&+&3\, H_2O_2&\longrightarrow &2\, MnO_2&+& 3\, O_2 &+&2\, KOH &+&2\, H_2O \end{array}


Skriv et svar til: Opstil reaktion ( HASTER; please hjælp)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.