Fysik

jeg har et par spørgsmål til jer fordi jeg har en opgave om det og jeg kan heller ikke finde ud af det.

01. november 2018 af tomm3615 - Niveau: 7. klasse

Hvad er grundstoffer? 

Hvad er forskellen på et grundstof og en kemisk forbindelse?
Findes grundstoffer frit i naturen?
Hvor mange grundstoffer har man fundet indtil videre?
Hvad er det periodiske system?
Hvad kendertegne grundstoffer fra den samme gruppe i det periodiske system?


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. november 2018 af mathon

Hvad er forskellen på et grundstof og en kemisk forbindelse?

Et grundstof består af ens atomer.  En kemisk forbindelse består af ens molekyler.


Brugbart svar (1)

Svar #2
01. november 2018 af mathon

Findes grundstoffer frit i naturen?

De kemisk aktive grundstoffer har indgået kemisk forbindelse med andre grundstoffer.

Enkelte grundstoffer er kemisk inaktive
f.eks.
             \small \begin{array}{ll} _{2}\textrm{He}&\textup{Helium}\\ _{10}\textrm{Ne}&\textup{Neon}\\ _{18}\textrm{Ar}&\textup{Argon}\\ _{36}\textrm{Kr}&\textup{Krypton}\\ _{54}\textrm{Xe}&\textup{Xenon}\\ _{86}\textrm{Rn}&\textup{Radon} \end{array}
 


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. november 2018 af mathon

Hvor mange grundstoffer har man fundet indtil videre?

\small \textup{ca. 120}


Brugbart svar (1)

Svar #4
01. november 2018 af mathon

Hvad er det periodiske system?

Det system efter hvilket, grundstofferne med fælles egenskaber er anbragt i grupper.


Brugbart svar (1)

Svar #5
01. november 2018 af VietCoungVu

Grundstoffer findes frit i naturen.

Der er 118 forskellig grundstoffer. 92 af de grundstoffer er narturlig grundstoffer, og resterende er fremstillede kunstigt. Plutonium grundstofnummer 94 er det tungeste grundstof.

Det periodiske system er talven som viser alle grundstoffer efter deres atomnumre.


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. november 2018 af VietCoungVu

Det hedder "hellere" og ikke heller


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. november 2018 af mathon

Hvad kendertegne grundstoffer fra den samme gruppe i det periodiske system?

At grundstofferne i gruppen har beslægtede kemiske egenskaber.


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. november 2018 af Eksperimentalfysikeren

Det er ikke kun ædelgasserne, der optræder som grundstoffer i naturen. Det gør platin, guld, svovl, ilt og kvælstof også. Så vidt jeg ved kan man også finde metallisk kviksølv og sølv i naturen.

Om ordet "heller", der optræder i overskriften. Det er skrevet korrekt. Det skal ikke forveksles med "hellere".

Eksempler: "Det ved jeg heller ikke.", "Jeg vil hellere til Spanien".

I en nu forældet reklameserie hed det: "Han vil heller', han vil heller', han vil meget meget heller' ha' en Star". I dette tilfælde skulle der egentlig stå "hellere", men det passede ikke med musikken og versefødderne, så man kortede det af til "heller'".


Skriv et svar til: jeg har et par spørgsmål til jer fordi jeg har en opgave om det og jeg kan heller ikke finde ud af det.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.