Fysik

Ændring af volumenstrøm af olier.

04. november 2018 af erdu (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Opgaven er vedhæftet.

Jeg har startet med at finde hhv dieseloliens densitet ved 40 grader, og fueloliens densitet ved 110 grader vha. denne formel:

Rho_t = Rho_t_ opgivet / 1+(t-t_opgivet)*alpha

Diesel densitet: 849 kg/m3

Fuel densitet: 917 kg/m3

Jeg er gået lidt i stå her, hvordan jeg skal komme videre. Har prøvet lidt frem og tilbage, uden held. Har prøvet at tage den nedre brændværdi med i betragtning og sammenlignet de to tal, men fik ikke det rigtige svar. Nogen der kan hjælpe mig videre? Tak 

Vedhæftet fil: Unavngivet.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. november 2018 af ringstedLC

Pumpen skal flytte den samme energi, - nu indeholdt i dieselolie med en højere.brændværdi, men lavere densistet end fuelolie, ind i motoren:

\begin{align*} Br\ae ndv\ae rdi_{(dies.,\;40^{\circ},\;l)}&: \frac{849\cdot 43.3}{1000}\;\left ( \frac{kg\cdot MJ}{l\cdot kg} \right ) = 36.8\;MJ/l.\\ Br\ae ndv\ae rdi_{(fuel.,\;110^{\circ},\;l)}&: \frac{917\cdot 40.8}{1000}\;\left ( \frac{kg\cdot MJ}{l\cdot kg} \right ) = 37.4\;MJ/l.\\ Vol.{-}str\o m,\;\ae ndring&: \frac{(|36.8-37.4|)\cdot 100}{37.4}\;\left ( \frac{MJ}{MJ} \right ) =1.6\%\end{align*}

Pumpen skal levere 1.6% mere dieselolie end fuelolie for, at der kommer den samme energi til motoren.


Skriv et svar til: Ændring af volumenstrøm af olier.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.