Fysik

Continous rotation vs Rotational oscillation

12. november 2018 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Er der nogen som kan anvise formlerne for egenfrekvensen når der, henholdsvis, er tale om continous rotation og rotational oscillation?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. november 2018 af Eksperimentalfysikeren

Det kommer da an på, hvad det er for et system, der er tale om.


Svar #2
13. november 2018 af Yipikaye

Vil egenfrekvensen være defineret som følgende hvis altså der er tale om konstante sinussvingninger eller konstante cosinussvingninger samt hvis der er tale om continuous rotation?

\omega =\sqrt{\frac{k}{m}}

Vil egenfrekvensen være defineret som følgende hvis altså der er tale om konstante sinussvingninger eller konstante cosinussvingninger samt hvis der er tale om rotational oscillation?

f=\frac{1}{2\pi}*\sqrt{\frac{k}{m}}

Eller vil der være tale om samme formel ved continuous rotation og rotational oscillation. Nemlig den første formel.

\omega =\sqrt{\frac{k}{m}}

Til sidst

Vil egenfrekvensen være defineret som følgende hvis altså der er tale om dæmpede sinussvingninger eller dæmpede cosinussvingninger samt hvis der er tale om continuous rotation eller rotational oscillation?

\beta =\sqrt{\frac{k}{m}}*\sqrt{1-\left ( \frac{\eta }{2*\sqrt{km}} \right )^{2}}

Bemærk at k er en fjedderkonstant, m er massen og n(eta) er også en konstant.


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. november 2018 af Eksperimentalfysikeren

Egenfrekvensen er uafhængig af om svingningen beskrives med sinus eller cosinus. Der er kun tale om en faseforskydning. Hvis man har en cirkelbevægelse med samme opstilling, vil egenfrekvensen stadig være den samme. De udtryk, du har for f og ω, er korrekte.

Jeg kan ikke huske frekvensudtrykket ved dæmpet svingning. Du har ikke skrevet, hvad η står for.Dit udtryk for β kan jeg ikke vurdere, for hvis det blot er en konstant, kan η/2 også være en konstant, der så giver et andet udtryk.


Svar #4
14. november 2018 af Yipikaye

Hej igen

Jeg forstod ikke lige alt det sidste her. Jeg vil lige forsikrer mig om at alle som ser denne tråd ved at der er forskel på de 2 begreber. Nemlig continuous rotation og rotational oscillation. Hvis ikke så google "rheology anton paar". Vælg derefter Basics of Rheology og man vil blive ført frem til en hjemmeside hvor der er 2 illustrationer(2 cirkler) som viser hvad forskellen er på continuous rotation og rotational oscillation.

Spg) Beskrives egenfrekvensen for de 2 situationer (continuous rotation og rotational oscillation) begge ud fra følgende formel?

\omega =\sqrt{\frac{k}{m}}


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. november 2018 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har været inde på siden: https://wiki.anton-paar.com/en/basics-of-rheology/

Her er der to figurer, der viser de to begreber. Ved continuous rotation er der en skive, der roterer i én retning med konstant vinkelhastighed. Ved rotational oscillation har skiven en bevægelse, der kan beskrives som:

Θ(t) = Θ0sin(Ωt).

Jeg kan ikke se nogen spor af k eller m. Hvad er betydningen af dem? Hvad er betydningen af ω i de to tilfælde?

Den side, du henviser til i #4 kræver, at man lader sig registrere. Det gør jeg ikke. Derfor har jeg ikke været inde på siden.


Skriv et svar til: Continous rotation vs Rotational oscillation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.