Matematik
Ballonhylsters levetid
I d) forstår jeg ikke hvad der menes med ordet "seneste", når der omtales en periode. Skal man undersøge hvornår det skal gøres inden perioden finder sted? Altså, løse ligningen f(t) = 300?
I f) ville jeg sige, at modellen fra spg c slet ikke er brugbar. Hvis man kigger på b), er svaret omkring 34 flyvetimer pr. år i perioden 2009-2014.

Svar #1
21. november 2018 af Pyrros
Senest ville nok være 400 flyvetimer, men ja. Det kommer dog an på hvilken akse du har flyvetimerne. Jeg ville nok vælge x-aksen som flyvetimer, og y-aksen til at beskrive antal år. Så gælder det altså at t=400.
Umiddelbart er din model lineær, men man kan tydeligt se at ændringen i flyvetimer varierer relativt meget (mindst 19; højst 39). Du kunne derfor argumentere for at et andengradspolynomium ville være en bedre model. Påpeg eventuelt at det er tydeligt at der er mange faktorer der påvirker mængden af flyvetimer, hvorfor en todimensionel model aldrig ville kunne beskrive det ordentligt.
Svar #2
21. november 2018 af peter lind
d) Løs ligningen f(t) = 400
f) Du kan se på regressionsanalysen om den er brugbar i tiden 2009-2014 Lav et plot med regressionsanalysen og de oplyste data. Underesøg om r2 er tæt på 1
Efter 2014 kan du se om modellen stemmer overens med modellen
Skriv et svar til: Ballonhylsters levetid
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.