Matematik

Diskret matematik (ækvivalensklasser og relationer, propositionslogik)

25. november 2018 af KetinA - Niveau: Universitet/Videregående

Hej SP. Mangler hjælp til noget diskret matematik. Forneden skriver jeg lige de stykker informationer og definitioner, som jeg har fået givet til at løse opgaverne:

En fortolkning I består af sættet {T,⊥} og et funktionssymbol \cdot^I:L(R)\rightarrow{T,⊥} med [F]^I=\left.\begin{matrix} \neg^*[G]^I \text{ Hvis F er af formen } \neg G\\ ([G_1]^I \circ^* [G_2]^I) \text{ Hvis F er af formen }(G_1 \circ G_2) \end{matrix}\right\}

Givet F \in L(R) lad R_F=\big\{{A \in R | A \text{ er i } F}\big\} \text{ og } n=|R_F|. Vi kalder da to fortolkninger I og J ækvivalente for F (i symboler: I \simeq_F J) hvis og kun hvis vi for alle A \in R_F finder A^I = A^J.

Opg 1: Vis at \simeq_F er en ækvivalens relation, der definerer 2^n ækvivalensklasser i sættet af alle fortolkninger af L(R)

Denne opgave er jeg ret sikker på, at jeg har løst korrekt.

Opg 2:

Lad \^{F} \in L(R) hvor \^{F} =((a \wedge b) \rightarrow c). Find alle ækvivalensklasser defineret af \simeq_F på sættet af alle fortolkninger


Svar #1
25. december 2018 af KetinA

Leder stadig efter hjælp til de to spørgsmål.


Skriv et svar til: Diskret matematik (ækvivalensklasser og relationer, propositionslogik)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.