Matematik

Spørgsmål vedrørende regneregel ved differentialregning

29. november 2018 af kris022g - Niveau: B-niveau

Hvis man vil differentiere udtrykket: f(x) = x^a skal man selvfølgelig gøre følgende: a*x^a-1
Men hvad hvis det istedet står: f(x) = b*x^a

Skal man så sige:

1. b+a*x^a-1

Eller

2. (b+a)*x^a-1

Det vil give to forskellige resultater. Hvilken fremgangsmåde er rigtig, og er der en logisk tilgang (tommerfingeregel) til hvorfor eller blot en regneregel der skal sidde i hovedet?

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. november 2018 af mathon

\small \left (b\cdot a^x \right ){}'=b\cdot a^x\cdot \ln(a)=\left ( \ln(a)\cdot b \right )a^x

Svar #2
29. november 2018 af kris022g

Mathon, din regneregel er korrekt nok hvis eksponenten var den ubekendte. Det er dog grundtallet som er den ubekendte. 

x^a er en funktion = f(x). b er en konstant. Min lærebog siger, at differentialkvotienten derfor er: b * f(x) = b * f'(x)

Altså skal f(x) differentieres. f(x) er i dette tilfælde x*a. Differentieret fås ? a*x^a-1. Dette skal ganges med konstanten b. Derfor er løsningen:

b*ax^a-1

Altså er ingen af mine to forslag korrekte - a og b skal nemlig ganges og ikke adderes. Jeg har nu selv fundet løsningen, undskyld forstyrrelsen.

Svar #3

Du kan måske passende svare på et nyt spørgsmål. Jeg har differenteriet et udtryk som nu svarer til et andengradspolynomium. Jeg vil finde nulpunkterne og skal derfor definere a, b og c-leddet,

Andengradspolynomiet er:

h'(t) = 0,033 * 3t^2 - 2,388 * 2t + 51,311

Er leddet a = 3 eller = 0,033*3 ?

Er leddet b ligeledes = 2 eller 2,388*2 ?

Brugbart svar (1)

Svar #4
29. november 2018 af oppenede

a = 0,033 * 3
b = -2,388*2

Brugbart svar (1)

Svar #5
29. november 2018 af mathon

\small \small \left ( b\cdot x^a \right ){}'=b\cdot \left (x^a \right ){}'=b\cdot a\cdot x^{a-1}=(ab)x^{a-1}

Svar #6

Tusind, tusind tak for svaret og formlen der fik opsummeret svaret.

Brugbart svar (1)

Svar #7
29. november 2018 af ringstedLC

#3: I et polynomium er a og b ikke led, men faktorer.

Svar #8

Rigtigt, tak.

Skriv et svar til: Spørgsmål vedrørende regneregel ved differentialregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.