Matematik

Hjælp til en opgave angående matematik aflevering

29. november 2018 af Nick2399 - Niveau: B-niveau

Hej jeg sidder med denne opgave, som handler om sammenhængen mellem efterspørglsen og kiloprisen på en bestemt varer. Jeg har vedhæft opgaven.
Opgave a ved jeg godt hvordan jeg skal løse vha.  a=y2-y1/x2-xog b=y1-a*x1
Jeg får forskriften til at være f(x)=-7.2x+518

Opgave b er den der volder mig problemer, da jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal tegne grafen og hvordan den lige umiddelbart skal løses.
(Jeg laver opgaven i TI-Nspire og der må gerne bruges hjælpemidler)

Vedhæftet fil: Skærmbillede (23).png

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. november 2018 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. november 2018 af Hjælpsøgesnuher (Slettet)


 


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. november 2018 af oppenede

#0

Hej jeg sidder med denne opgave, som handler om sammenhængen mellem efterspørglsen og kiloprisen på en bestemt varer. Jeg har vedhæft opgaven.
Opgave a ved jeg godt hvordan jeg skal løse vha.  a=y2-y1/x2-xog b=y1-a*x1
Jeg får forskriften til at være f(x)=-7.2x+518

Opgave b er den der volder mig problemer, da jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal tegne grafen og hvordan den lige umiddelbart skal løses.
(Jeg laver opgaven i TI-Nspire og der må gerne bruges hjælpemidler)

Divison har højere prioritet end subtraktion, så når du skriver  a = y2-y1/x2-x1   betyder det  a=y2-(y1/x2)-x1

Se https://www.webmatematik.dk/lektioner/7-9-klasse/algebra/regnearternes-hierarki


Svar #4
29. november 2018 af Nick2399

Hov ja undskyld glemte lige at indsætte parenteserne, jeg mente a = (y2 - y1) / (x2 - x1)


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. november 2018 af oppenede

omsætning = "salg i kg" · "pris i kr pr. kg"
                   =      f(x)       ·          x

Når f(x) multipliceres med x, så bliver det til et andengradspolynomium, som har sit optimum i toppunktet.


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. november 2018 af mathon

               \small \begin{array}{lrclclcl} \textup{eftersp\o rgsel:}&f(x)&=&518-7.2x\\ \textup{oms\ae tning:}&g(x)&=&x\cdot f(x)&=&x\cdot (518-7.2x)&=&-7.2x^2+518x\\\\ \textup{b)\; Grafen for g(x) } \\ \textup{er en parabel}\\ \textup{med toppunktets}\\ \textup{f\o rstekoordinat:}&x&=&\frac{-518}{2\cdot (-7.2)}&=&35.97\;\frac{kr} {kg} \end{array}


Skriv et svar til: Hjælp til en opgave angående matematik aflevering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.