Dansk

Analyserende oplæg

08. december 2018 af hundeelsker123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg vil høre jeres mening om denne opgave 

Jeg skulle skrive et analyserende oplæg med fokus på temaet eventyr, hvor jeg skal analysere og fortolke teksten: allerkæreste søster, af Astrid Lindgren

Jeg er HF studerende 

Min hemmelige tvillingesøster Almen indledning om genren

Eventyr er fortællinger med spændende og fantastiske hændelser, hvor den virkelige og overnaturlige verden smelter sammen til e´t univers. Den svenske forfatter, Astrid Lindgren, har skrevet en eventyrligfortælling kaldt Allerkæreste søster, som er fra eventyrantologien Dværge og kæmper (1985). Jeg vil nu lave en analyse og fortolkning af Lindgrens tekst, med særligt fokus pa° eventyrgenren samt temaet.

Præsentation af særteksten

Astrid Lindgrens trylleeventyr omhandler en formegentlig yngre pige, der ga°r igennem en psykologisk udvikling fra barn til teenager. Pigen hedder Barbro og leger ofte bag en rosenbusk, hvor hun har en hemmelig verden, sammen med sin hemmelige søster Ylva-Li. Barbro og den hemmelige Ylva-Li har ogsa° deres helt eget sprog, derfor kalder de ogsa° rosenbusken for Salikon. Rosenbusken har et hul med en lang stige, der fører ned til en mørk gang som fører ind til Den Gyldne Sal, hvor Ylva-Li er dronning. Den Gyldne Sal indeholder sma° sorte pudler ved navn Ruff og Duff, en masse sma° kaniner samt to heste, ved navn Guldfod og Sølvfod. De to søstre rider igennem Den Store Uhygge Skov, hvor de slemme bor for at komme frem til engen, hvor de rare bor. Ylva-Li og Barbro ridder videre til et endnu smukkere sted, nemlig den skønneste dal i verden – her synger blomsterne, træerne spiller og den klare lille bæk nyner en melodi. Alt dette indtil stemningen pludselig tager en drejning, da Ylva-li nævner, at hun dør, na°r Salikons roser visner. Barbro skynder sig at ride væk med ta°rer i sine øjne, lige indtil hun na°r hjem, for da hun kom hjem ventede en overraskelse. Hendes forældre har købt hende en længe ventede hundehvalp, der tilfældigvis hedder Ruff, ligesom hendes fantasi hund. Da Barbor va°gnede dagen efter var Salikons roser visnet og hullet i jorden til den hemmelige verden, var ikke længere tilstede.

Komposition

I eventyrgenren møder man ofte det faste mønster: hjemme – ude - hjemme. Handlingsforløbet bliver altsa° fortalt i en kronologisk rækkefølge, der er fremadskridende.

1

Dette handlingsforløb møder man ogsa° i Allerkæreste søster. Eventyret starter ud med Barbro, der befinder sig derhjemme i barndomshjemmet og oplyser os om sine forældre samt hendes hemmelige søster: ”Far holder mest af mor, og mor holder mest af min lille bror, som blev født nu i fora°ret. Men Ylva-Li holder kun af mig.” Endvidere bliver man nu præsenteret for rosenbusken (Salikon), der fører til den hemmelige verden samt Den Gyldne Sal, hvor Ylva-Li er dronning. Barbro er nu ude i den store verden, hvor hun aflever sine drømme og fantasier. Endvidere for til sidst at komme hjem, men nu til et nyt voksenhjem, hvor hun ikke længere har adgang til sin fantasiverden og søster. Roserne er visnet omkring rosenbusken og der er ikke længere et hul. I Allerkæreste søster er der altid kun to personer i aktion ad gangen, dette er loven om enkelthed. Disse virkemidler har bl.a. den effekt, at man som læser kan leve sig ind i et barns tanker, da eventyr ofte bliver fortalt, ud fra et barns synsvinkel.

Fortællertekniske elementer

En eventyrfortæller er altid alvidende, hvilket ogsa° er gældende i Allerkæreste søster. Historien bliver fortalt af en jeg fortæller, som er hovedpersonen selv, Barbro, der som sagt er alvidende. Man ved, at det er en jeg fortæller idet der ofte bliver brugt ’jeg’: ”Nu vil jeg fortælle en hemmelighed.” Historien bliver fortalt i et bagudsyn og den ydre synsvinkel er den dominerende. Det vil sige, at man næsten ikke kender til personernes følelser og refleksioner. Med hensyn til fremstillingsformen er det beretning og dialog, der dominerer. Der er hverken detaljerede eller fyldige beskrivelser.

Indholdselementer

Hvis man tager hul pa° personkarakteristikken i Allerkæreste søster, bliver personerne ikke rigtig beskrevet udseendemæssigt, men som typer. Dog møder man modsætningsloven, da personerne repræsenterer klare modsætninger: ”Vi red gennem Den Store Stygge skov, hvor De slemme bor.” Modsat: ”Derefter kom vi ud pa° engen, hvor De Rare bor.” De slemme fa°r kort beskrevet deres udseende: ”De Slemme har grønne øjne og lange arme.” Det samme gør De Rare: ”De Rare har bløde hvide klæder og røde kinder.” Med nærmere henblik pa° modsætningsloven, møder man den realistiske verden derhjemme, hvor hendes familie befinder sig, endvidere den urealistiske verden under rosenbusken, hvor det overnaturlige/fantasien dukker op og i dette tilfælde er knyttet til naturen.

2

Derudover møder man ogsa° gentagelsesloven i starten af historien, hvor Barbro siger: ”Ylva- Li, Ylva-Li, Ylva-Li”. Et andet eksempel: ”Og sa° klatrede jeg ned ad den lange, lange stige...”.

Et virkemiddel især børn elsker i eventyr, fordi det giver en rytme i fortællingen og ikke mindst støtter deres hukommelse.

Sprog og Stil

I eventyret møder man ofte sætningerne: ”Der var engang...” og ”De levede lykkeligt til deres dages ende”. Dette er dog ikke tilfældet Allerkæreste søster, dog møder man stadig et meget enkelt og til dels barnligt sprog. Barbro siger for eksempel: ”Ikke engang mor og far ved det”, i stedet for at sige: ”Ikke engang min mor og far ved det”. Desuden bruger Barbro et hemmeligt sprog og kalder ting for navne, hun kun selv kender til: ”Rosenbusken hedder noget helt andet pa° vores sprog. Den hedder Salikon.” Hvilket hurtigt fa°r sproget til at fremsta° barnligt. Som læser ved man altsa° nu, at historien er fortalt ud fra en lille piges synsvinkel. Dette gør som sagt, at vi kan leve os ind i fortællingen, igennem et barns øjne.

Derudover gør Lindgren meget brug af billedsprog, herunder især tillægsord: ”Den mørke gang”, ”Den gyldne sal”, ”Allerkæreste søster”, ”Nicko, den lille dværg”, ”Sma° sorte pudler”, ”Den store uhygge skov” osv..” Hun gør ogsa° meget brug af metaforer: ”Der stod gnister om deres hove”, ”Der synger blomsterne”, ”Træerne spiller”, ”Bækken der nynner en melodi” osv..”. Billedsprog hjælper ofte læseren med, at danne sig et billede af det som bliver beskrevet. Det gør igen, at man som læser bedre kan leve sig ind i historien og danne sig associationer.

Perspektivering

Man kan perspektivere eventyret Allerkæreste søster med eventyret Rødhætte, fra Brødrene Grimm Eventyr i udvalg ved Niels Birger Wamberg (1991). Begge historier indeholder bl.a. de eventyrlige træk ude – hjemme – ude mønsteret, gentagelsesloven, enkelthedsloven, modsætningslove og billedsprog. Men det som jeg finder vigtigst i forbindelse med perspektiveringen, er de to yngre piger som begge gennemga°r en psykologisk udvikling, fra barn til voksen/teenager. I fortællingen om Rødhætte gennemga°r pigen en psykologisk udvikling, da hun ikke lytter til sin mor og ga°r ind i den farlige skov, trods forbuddet for dette. For Rødhætte er skoven det forbudte og ukendte, og det ender med hun støder ind i den farlige ulv, som hun endnu ikke ved er til fare for hende selv. Endvidere forma°r hun at fa° fulgt

3

ulven hen til sin syge bedstemor. Ulven spiser ba°de Rødhætte og den syge bedstemor, og det er først na°r jægeren skærer dem fri, at Rødhætte for øjnene op for de barske realiteter. ”Lille Rødhætte lovede sig selv, at hun aldrig mere ville løbe ind i skoven, na°r hendes mor havde forbudt hende det.” Rødhætte er nu indforsta°et med hvad der er farligt, fordi det farlige konfronterede hende. Ligesa° vel som i Allerkæreste søster, hvor Barbro ogsa° gennemga°r en psykologisk udvikling. Barbro levede i en fantasiverden, under rosenbusken, hvor hun legede med sin fantasi-søster. Indtil en dag, hvor hun blev konfronteret af sin søster: ”Allerkæreste Søster, sagde Ylva-Li. Na°r Salikons roser visner, da er jeg død”. Da Barbro vendte tilbage til den realistiske verden ventede hende en overraskelse, nemlig en ægte hundehvalp og straks visnede roserne omkring rosenbusken, og hullet var ikke længere til stede. Barbro lever nu ikke længere i en fantasi verden.

Fortolkning og sammenfatning: Tema og budskab:

Jeg vil mene, at fortællingen kan fortolkes pa° to forskellige ma°der. Den ene fortolkning, hvor novellens overordnede tema kunne være overgangen fra barn til voksen og uvidenhed/erkendelse. Hvilket jeg bygger pa°, at Barbro starter ud i harmoni og det hele er lut og lagkage, indtil den dag hun bliver konfronteret af sin højt elskede fantasi-søster. Hun ved, at hun bliver nødt til at slippe den urealistiske fantasi-verden fri og det gør hun. Trods, at Barbro er ulykkelig over ikke længere at kunne se sin søster, sa° ender fortællingen lykkeligt. Det gør den formegentligt fordi, at fantasi-verdenen bliver erstattet af den længe ventede hundehvalp og, at hun desuden for en a°benbaring for livets realiteter.

I forbindelse med min første fortolkning, kunne budskabet i Allerkæreste søster bl.a. være modighed og styrke, fordi man som barn bliver nødt til at løsrive sig den lykke, man ellers har levet i sa° længe – for at blive modnet og parat til den store virkelige verden. I dette tilfælde indser Barbro, at hun en dag bliver voksen og derfor er nødt til at træffe en barsk og drastisk beslutning.

Min anden fortolkning, hvor det overordnede tema kunne være ensomhed. Dette bygger jeg pa°, at Barbro tydeligvis er en ensom pige, der mangler anerkendelse: ”Far holder mest af mor, og mor holder mest af min lille bror...”, i sætningen udtrykker Barbro, at hun er den der føler sig mindst elskede. Ved at skabe sin egen fantasi-verden, med sin hemmelige fantasi-søster, føler hun sig elsket og sat i første række: ”Men Ylva-Li holder kun af mig.” Idet, at Barbro har

4

en hemmelig verden, som hun kun selv kender til, gør ogsa° at hun selv bestemmer over den, endvidere selv bestemmer hvem personerne deri skal elske mest. Jeg konkluderer, at den ensomhed Barbro nager pludseligt forsvinder, da hun kan mærke hvor bekymrede hendes forældre var, da hun var væk og, at de oven i købet har skaffet hende en hundehvalp. Hun er ikke længere ensom og har derfor heller ikke længere brug for sin fantasi-verden og søster.


Skriv et svar til: Analyserende oplæg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.