Matematik

cirkler og ligning

14. december 2018 af Sarah3310 (Slettet) - Niveau: B-niveau

hjælpe til  følgende opg.

Linjen med ligningen -4x + 3y – 17 = 0 tangerer cirklen (x – 2)^2 + y^2 = 25 i et punkt P.

a. Bestem en ligning for linjen gennem cirklens centrum og P.


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. december 2018 af YesMe

Den første ligning må du isolere x (selvom den involverer y), og den skal du sætte ind på den anden ligning, altså cirklens ligning. Så skal du løse og finde y, og denne her gang er det bare et tal. Kald denne y = y0. Så skal du sætte y0 ind i den første ligning, så har du fundet x'et, kald det x0. Så må punktet (x0,y0), hvilket er P, opfylde begge to ligninger samtidig, altså det er "skæringspunktet" mellem disse. Derfra kan du udlede en ligning der går gennem P og cirklens centrum. Kender ikke en nemmere metode.


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. december 2018 af ringstedLC

"Vektormetode": Brug at linjens normalvektor (-4, 3) er retningsvektor for CP og beregn så dens tværvektor for at få CP's normalvektor. Derefter indsættes (CxCy) og c beregnes i ax + by + c = =.

"Hældningsmetode": Igen linjens normalvektor (4, -3) er retningsvektor for CP, så hældningen af CP er:

\begin{align*} a_{CP} &= \frac{\overrightarrow{n}_b}{\overrightarrow{n}_a} \end{align*}

Derefter indsættes (CxCy) og b beregnes i y = ax + b


Svar #3
14. december 2018 af Sarah3310 (Slettet)

jeg har fundet ud af at tvære væktroen er (-3,-4)

hvordan finder jeg c


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. december 2018 af oppenede

#3 Dvs. en ligning for linjen er
-3x - 4y + c = 0

Kald centrum for cirklen (xC, yC). Når disse koordinater indsættes som x, y i ligningen, så får man det samme på begge sider pr. den måde opgaven definerer linjen på. Dermed har du en ligning hvor c er den eneste ubekendte.


Svar #5
15. december 2018 af Sarah3310 (Slettet)

Er der nogle der kan hjælpe mig med at finde c
Kan ikke lige finde ud af det

Brugbart svar (0)

Svar #6
15. december 2018 af ringstedLC

Centrum for cirklen ligger på linjen. Har du et bud på centrum (xy)?

Tip: Cirklen:

\begin{align*} (x-a)^2+(y-b)^2 &= r^2 \end{align*}

har centrum i (ab).


Skriv et svar til: cirkler og ligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.