Kemi

Interpolation ... Hmm?

14. december 2018 af Egofaciens - Niveau: Universitet/Videregående

Hej SP,

Er netop påbegyndt eksamenslæsningen, hvilket betyder løsning af en masse kemiopgaver, og jeg er netop trådt på endnu en udfordring, for hvordan søren løser jeg denne opgave?

Det ville være vildt cool, hvis der også kunne blive koblet lidt teori på opgaveløsningen, fordi det kunne jeg ikke rigtig finde så meget af på min google-søgning. 

Derudover ville jeg være yderst taknemmelig, hvis du kunne smide et par "lær-kemi-til-ende"- fifs i min retning, så jeg kan score den gode karakter til eksamen. TAK!

Opgaven er vedhæftet. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. december 2018 af peter lind


Svar #2
14. december 2018 af Egofaciens

Mange tak, Peter Lind. Efter flere år på studieportalen har jeg stadig ikke fundet ud af, hvordan man indsætter billederne på den måde :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. december 2018 af peter lind

Det er mere matematik end det er kemi. Du må have en tabel over damptrykket. Så antager man blot at  damptrykket er en lineær funktion af temperaturen mellem tabelværdierne. Hvis du har damptrykket ved 30º og 40º vil man få at damptrykket ved 35º er middelværdien af de to

ITryk på knappen nr 3 fra højre på bjælken. Der kommer så et vindue hvor du kan taste filnavnet


Svar #4
14. december 2018 af Egofaciens

Tusinde tak for svar! Jeg fandt faktisk også en god metode at løse opgaven på alligevel.

Til de der skulle være interesserede:

\frac{37-30}{35-30}=\frac{6374-4224}{x-4224}

x= 5,668 Pa=5,668kPa


Skriv et svar til: Interpolation ... Hmm?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.