Kemi

Redoxreaktion

16. december 2018 af kinke123 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej derude,

Jeg er blevet stillet denne opgave som jeg har problemer med, da bly optræder i 2 forskellige oxidationstal når det er bundet som Mønje. Hvordan løser jeg nemmest redoxreaktioner af denne slags?

Reaktionen foregår i sur opløsning

MnO2 + Pb3O4    ->    MnO4-  +  Pb2+

Mn har oxidationstallet 4 som stiger til oxidationstallet 7

Pb har både oxidationstal 2 og 2x3 som så falder til to. Hvordan sætter jeg koefficienter på denne reaktion?

Kan man sige at Pb gennemsnitligt falder med oxidationstrinnet 2,666667 - 2 = 2/3 

og derefter sætte 

2/3 MnO2 + Pb3O4   ->  2/3 MnO4-  + 3Pb2+

Håber der er nogen som kan hjælpe.

På forhånd tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. december 2018 af Sveppalyf

Du har gjort det rigtigt. Pb falder fra +8/3 til +2, dvs. den falder 2/3. Så der skal være 2/3 Mn og 3 Pb.

2/3 MnO2 + Pb3O4   ->  2/3 MnO4-  + 3Pb2+

Du kan nu gange reaktionsligningen igennem med 3 for at slippe af med brøkerne.

2 MnO2 + 3 Pb3O4  -> 2 MnO4- + 9 Pb2+

Så afstemmer vi ladningen med 16 H+ på venstre side

2 MnO2 + 3 Pb3O4  + 16 H+  -> 2 MnO4- + 9 Pb2+

og så afstemmer vi H og O med 8 H2O på højre side:

2 MnO2 + 3 Pb3O4  + 16 H+  -> 2 MnO4- + 9 Pb2+ + 8 H2O


Svar #2
16. december 2018 af kinke123

Tusind tak!

Så skulle jeg bare have troet på mig selv fra begyndelsen! :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
16. december 2018 af mathon

                       \small \overset{\mathbf{{\color{Red} +4}}}{Mn}O_2\, _{\textit{(s)}} \; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +\tfrac{8}{3}}}}{Pb}_3O_4\, _{\textit{(s)}}\; \longrightarrow \; \overset{\mathbf{{\color{Red} +7}}}{Mn}{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; + \; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +2}}}{Pb}{^{2+}}\, _{\textit{(aq)}}

\small \begin{array}{lccc} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ Mn&3&&2\\ Pb&&\tfrac{2}{3}&9 \end{array}

\small \textup{afstemning af op- og nedgange:}

                       \small 2\, M\! nO_2\, _{\textit{(s)}} \; +\; 3\, Pb_3O_4\, _{\textit{(s)}}\; \longrightarrow \; 2\, M\! n{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; + \; 9\, Pb{^{2+}}\, _{\textit{(aq)}}

\small \textup{afstemning af ladning:}

                       \small 2\, M\! nO_2\, _{\textit{(s)}} \; +\; 3\, Pb_3O_4\, _{\textit{(s)}}\; +\; 16\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; 2\, M\! n{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; + \; 9\, Pb{^{2+}}\, _{\textit{(aq)}}

\small \textup{afstemning af hydrogen:}

                    \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 2\, M\! nO_2\, _{\textit{(s)}} \; +\; 3\, Pb_3O_4\, _{\textit{(s)}}\; +\; 16\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; 2\, M\! n{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; + \; 9\, Pb{^{2+}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 8 \, H_2O\, _{\textit{(l)}}

\small \textup{oxygen stemmer.}


Skriv et svar til: Redoxreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.