Fysik

viscous damping coefficient of air

16. december 2018 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg prøver lige at starte en ny tråd op i aften om det samme emne som igår. Jeg vil gerne finde angular frequency for et system bestående af en fjeder samt en masse som sættes i svingninger. Selvom dette system er et system uden en egentlig dæmper, så finder der fortsat en energi-udveksling sted mellem systemet og omgivelserne. Det vil altså sige at der er et tab af energi til omgivelserne og dermed aftages svingningerne gradvist.

Jeg har derefter fundet de formler som jeg skal bruge. (se nedenunder).

\omega =\sqrt{\frac{k}{m}-\frac{b^{2}}{4m^{2}}}

hvor k er fjederkonstanten

hvor m er massen

hvor b er viscous damping coefficienten

Denne formel er fundet i en textbook brugt på universitetet. Jeg kan sagtens angive titel, udgave og side-tal, hvis det skulle blive nødvendigt.

Men! for at kunne finde angular frequency, så skal man bl.a vide hvad b er. Og når man først har fundet en værdi for b, så skal man se om b er mindre end følgende udtryk. (se nedenunder).

b< 2*\sqrt{km}

hvis b er mindre end dette udtryk så er der tale om underdamping og det var det scenarie jeg forsøgte at forklare indledningsvist.

Spg1) Men hvordan finder man et udtryk for b?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. december 2018 af Eksperimentalfysikeren

Du kan prøve at søge på "Stokes lov". Hvis dit lod er kugleformigt, kan du her finde det, du søger.

Når du skriver dansk, så skriv dansk. angular frequensy hedder vinkelfrekvens på dansk.

Du kan også søge under "luftens viskositet".


Skriv et svar til: viscous damping coefficient of air

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.