Kemi

Titrering

17. december 2018 af Iquer - Niveau: B-niveau

Hej, jeg kunne virkelig godt bruge lidt hjælp til at komme i gang med disse nedenstående opgaver :)  Jeg har stirret mig helt blind, og allerede i opgave 1 tænker jeg, som svar, at det kan man pga. syren kan afgive 2 H ?? Men jeg tænker ikke lige dét er svaret. Så jeg håber der sidder et klogt tålmodigt menneske, der kan hjælpe mig lidt på vej. Vil rigtig gerne forstå det ordenligt. :)

Opg. 1)

Ved titreringens start har vi en 0,100 M opløsning af den svage syre H2A. Vi kan se bort fra, at syren er en dihydronsyre, og får da:

pH = ½*(PKs – log cs) = 2,5

* Hvorfor kan man se bort fra at det er en dihydronsyre?

Opg. 2)

På vej hen mod 1. ækvivalenspunkt er tireringsreaktionen:

H2A + OH- → HA- + H20

Vi får en opløsning som indeholder H2A og HA-, dvs. at vi har et puffersystem. Halvvejs hen mod 1. ækvivalenspunkt (10 mL 0,100 M NaOH tilsat) er halvdelen af af H2A omdannet til HA-. Af pufferligningen får vi da:

pH = PKs (H2A) = 4,0

* Forklar beregningen af pH ved at opskrive pufferligningen og vise beregningen frem til resultatet pH = PKs (H2A) = 4,0


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2018 af Heptan

1) Der er nok en stor forskel i 1. og 2. dissociationstrin, så vi ser bare på den stærkeste af de to H'er.

2) Brug pufferligningen og benyt at der er lige store mængder [B] og [S], og at log(1) = 0.


Skriv et svar til: Titrering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.