Kemi

Opløsningsopgave

20. december 2018 af Egofaciens - Niveau: B-niveau

Opløsningsopgaver er ikke lige min stærke side, så er der muligvis en, der kan hjælpe mig med, hvordan jeg løser denne opgave?

"Når 80 mL glycerol tilsættes vand til en samlet volumen på 200 mL, dannes der en glycerolopløsning på .."


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. december 2018 af AngelOneOne

Hej,

Du skal bruge fortyndingsformlen:

Cfør · Vfør = Cefter · Vefter

Når du indsætter dine værdier, har du en ligning med en ubekendt:

100 % · 60 mL = x % · 200 mL --> (100 % · 60 mL) / 200 mL = x % = 30 %

Som kontrol, kan du se hvor mange gange 30% går op i 100% = 3,333 gange... Hvis du så ganger din startvolumen (60 mL) med 3,333... gange, så får du 199,999..... mL ≈ 200 mL, hvilket svarer til dit slutvolumen.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
20. december 2018 af Egofaciens

Øv, ingen af svarmulighederne er 30 % men i stedet er svarmulighederne:


Svar #3
20. december 2018 af Egofaciens

Og hvorfor 60 mL? Eller var det meningen, at der skulle stå 80?


Svar #4
20. december 2018 af Egofaciens

Nå, ja med 80 mL giver det 40 %. Men hvordan ved jeg, om det er v/v eller m/v eller m/m?


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. december 2018 af AngelOneOne

Hej,

Ja - Der skulle selvfølgeligf have stået 80 mL :o)

Du kan ikke vide om det er v/v%, m/v% (m/w%) eller m/m% (w/w), da der ikke er angivet noget ud for procenterne. Du kan dog med rimelighed formode, at det er v/v% der er tale om, da der ikke er nævnt noget og både opløst stof (glycerol) og opløsningsmiddel (vand) er flydende, og alle måleenheder for stofferne er oplyst i volumener (mL).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Opløsningsopgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.